Pages

Jul 24, 2011

THAT'S IT !!!!...

Dengan ini....aku ingin mengishtiharkan yg AKU AKAN DELIVER BABY IN MSIA FIRST then baru ikut En Daddy ke sana....hehehehe...Setelah berpikir byk2...list down all the pro and cons, tak tido malam hampir 2 minggu...pikir condition diri skrg ni...ok la aku rasa this is the RIGHT decision for us...

Ye lah, sbb plan patut pergi END OF JUNE. dok tolak sampai EARLY JULY. But until now progress nya sangatlah slow...baru dpt confirmation yg Daddy kena pergi jmpa his future boss kat HK dulu...So, if let say dia pergi jmpa in July, paling cepat pun dpt confirmation nak pergi in August. Memang if still in 2nd week of August insyaAllah aku boleh naik flight..Tapi dah mcm malas sgt nak berharap. Malas nak budget yg benda tu akan settle in 2 weeks time. Malas nak imagine mcm2 situation yg bakal jadi...Sbb dah plan since May..so bila dah masuk 2 bln jadi mcm... forget it lah...its just wasting my time, my energy....baik aku plan elok2 mcm mana nak survive beranak kat sini without daddy, raya without daddy, and siap2 barang lepas abis pantang nanti..lagi realistic aku rasa..

So..dgn berat hati..yes...sangat berat hati nak buat keputusan ni..tp sbb situation memaksa, kena la redha la..Aku agak terkilan sbb dah cuti awal..if tau, leh aku keje and sempat dapat maternity leave with gaji jalan kan..tak payah nak start unpaid leave awal2..tp ye la, tak semua yg kita plan menjadi..tak semua yg kita nak kita dapat...Aku patut bersyukur company nak kasi unpaid leave for 2 years with MEDICAL COVER tu pun dah kira syukur rahmat....ko ingat ko tu pangkat besar sgt company nak tunggu ko balik 2 thn?? hahaha...so jgn la nak regret mcm2...kena bersyukur dgn apa yg ada...

The exact date Daddy kena pegi pun tak tau lagi. Tp rasanya in August la. Haaa..time ni aku doa2 org yg dok uruskan tu buat keje slow2...Dulu aku doa dia tolong la efficient sket and settle kan awal...Kali ni sila slow2..man-man..supaya Daddy at least sempat tgk aku beranak..hahaha...jahat tak...tgk la mcm mana rezeki kitaorg kan....Org dok ckp wah bestnya gi posting..dpt tgk negara org..dpt cuti jaga anak2 kat rumah..dapat jalan2..dapat itu..dapat ini..HEADACHE nya org tak nampak...hahaha...Takpe..aku anggap ini part of life...ok la dalam tak sedar aku byk belajar...byk tau benda baru..kira bagus la kan..

So plan aku skrg...since this week is the final week before puasa..aku nak settle kan hal2 kain baju kat rumah ni..sementara energy masih ada..walaupun jalan dah macam penguin..miahaha...Bila tgk almari baju dah "bernafas"..dah asingkan mana yg nak angkut, mana yg nak kasi org, mana yg nak tinggal...dah settle kan bab rumah..then aku nak settlekan bab baby..so far semua preparation dah masuk 60% done...tinggal sikit2 je lagik..nak siap2 masukkan dlm bekas utk confinement period, and dalam beg hospital...so rasanya this week boleh siapkan semua tu...baru la aku dpt menjalani Ramadhan dgn tenang...Itupun tak sure dpt puasa ke tak..thehehehe...

Pastu, jmpa gynea 1st August nanti..aku nak tnya dia boleh tak if aku nak induce end of August..kira sebelum raya...masa tu insyaAllah dah 38weeks. If keadaan baby and aku mengizinkan..maybe boleh kot..So aku akan berpantang time raya..time tu sibuk dgn baby, takde la nak rasa sebak2 teringat Daddy nun jauh di sana di pagi raya kan..Dah la this year 1st time raya tanpa arwah mak..itupun aku tolak awal2 kesedihan2 sekeliling yg kasi otak aku lagi berat...aku nak focus utk kuatkan diri time nak beranak...handle baby baru and arsyad...then settle suma siap2 nak ikut Daddy plak...tp biasalah kita manusia biasa..emosi dan perasaan bkn boleh nak control2..kadang2 mlm2 aku nangis gak...sometimes kena lepaskan baru la lega dada ni kan...tgk daddy kat sebelah elokkkk je dia tido berdengkur...bila aku tanya tak risau ke dgn preparation yg kucar kacir ni..dia kata rilek laa..we go with the flow....oooo..flow ehh???? okaylah....lelaki kan...bkn pikir complicated sgt mcm kita pompuan nih....hehehe

Bila aku rasa down, aku rasa mcm kuat cabarannya nanti..aku mesti pikirkan situation kwn2 aku yg lain..Mcm Kak Ida kat Jepun, Syerah kat Kuwait..terpaksa balik Msia tanpa hubby demi masa depan anak2...Lagi kuat cabaran mereka....so aku ni patut boleh rasa bersyukur lg...at least aku ada family, kwn2..yg sangat2 amik berat pasal aku..tiap hari ada je kwn2 sms, call, bbm tnya condition aku and apa diaorg boleh tolong....see...tak perlu nak meratap mengenang nasib sgt sebenarnya...hehehe

Aku jenis org yg suka plan..Takde la plan systematic giler mcm Puan Salina..cuma aku suka plan apa aku nak buat la...so bila plan aku tak menjadi, org kacau..aku jadi frust..sbb kena guna plan B. Then if Plan B pun mcm tak yg aku nak...jiwa kacau lagi...hahaha...Tkpe,sometimes kita kena jadi impromptu gak...kena go with the flow bab kata Daddy kan...mcm la dia yg bawak perut and kena tinggal kat sini...hahaha

At least skrg separuh keserabutan jadi lega sket...And focus more to planning for future kat sini..walaupun aku punya plan without Daddy..aku still berharap dan berdoa dia masih sempat ada kat sini sampai aku deliver. And pergi lepas tu....Pastu raya dgn Arsyad takpelah tak kisah sgt...Sebulan lepas tu...siap2 utk Daddy dtg bawak kitaorg...harap2 apa yg aku plan kali ni jadi lah..otak dah penat...emosi dah kacau sbb benda2 yg di luar kawalan nih...

Takpelah..maybe ada hikmah di sebaliknya kan...Kena la redha dan sentiasa sabar dgn dugaan yg Allah nak bagi..bkn la besar sgt ujian.. kalau aku takleh hadap, takkah Allah bagi ujian mcm ni kan...aku kena kumpul kekuatan dari skrg utk membayangkan diri ni dlm labour room sorang2...If Daddy ada..mmg bersyukur sgt2...dan semoga aku makin kuat utk menempuh hari mendatang..lepas ni ada baby baru, lain plak cabaran dia..lain plak life yg nak aku tempuh nanti kan..so apa pun diri kena kuat..hidup takkan terlepas dari dugaan dan ujian....

Kepada kwn2 yg bagi support kat aku..tak tau nak ckp mcm mana...tima kasih sgt2...dan terima kasih jugak buat kawan2 yg share story mereka...buat aku jadi lebih kuat..jadi lebih rasa bersyukur dgn life aku...sometimes bila kita share kesusahan kita...secara tak sedar kita bagi kekuatan kat org lain kan...thanks kwn2....

Ok nak sambung basuh baju..best dok umah buat laundry...sbb leh tunggu sampai kain baju "garing"...terus angkat and lipat..bau dia amatlah HARUMMMMM...hehehe

8 comments:

lucky said... [Reply to comment]

Hi Zu.. slalu gak terwonder².. eh mcm ne la keadaan you kat sane.. bila nak dtg and dah dapat confirmation ke belum.. hehee i pun turut sama suspen.. since u dah decide, i believe mesti ada hikmah utk semua nih.. and spt yg u doakan, i pun doakan so that husband u ada bersama u during delivery.. inshaAllah.. ameeen..

betul ckp u, bukan semua yg kita rancang, akan jadi.. tp sebaiknya ada rancangan.. tp percayalah everything happens for a reason.. :)

if there is anything at all u nak tanya ke apa² ke.. email me k..
take care Zu! :)

Pinkjambu said... [Reply to comment]

alahai.. kesiannya awak, xpelah mcm kata awak xsemua yg kita rancangkan menjadi, takpelah, pelan2.. if awak nakkan pertolongan apa2, if saya buleh tolong, saya tolong..

AdanyaKauUntukku said... [Reply to comment]

kuat semangat Zu
ada hikmah di sebalik kejadian....
pasti ada yang terbaik untuk Zu sekeluarga di sana....

wahhhhhh
dah nak deliver..sangat best...
all the best Zu

syanasaid said... [Reply to comment]

tabah ye
aku pn tak terbayang kalo nk berjuang dlm labor room sorg2 tanpa suami kan
mmg sedih
tp insya Allah org yg proses tu dia buat slow2..hahaaa
lepas raya br dia bleh settle..ok tak aku doakan gitu???

ZuNas77 said... [Reply to comment]

Doraaaaa!!!!!..

Thank you so much for your support dear...Actually i takmo kacau u kalau belum betul2 ada "solid" progress on this things..nanti dok la u kena reply my email tapi datang nya tak jugak..hehehe...Yes, agree with you..whatever pun, kena ada planning..jadi tak jadi belakang kira..If i pergi sana, i kena physically strong. If i tinggal sini, i kena mentally strong..so sama je kan...I pun harap my hubby can teman me in labour room. Tp apapun, i berserah je la. Janji semuanya selamat..Then habiskan pantang..in Oct i'll see you in Mannheim!!!!...hehehe...during my confinement nnti mesti bertalu2 i email u nak tau itu ini..masa tu otak dah lega sket..at least satu hal dah selamat...:-)

ZuNas77 said... [Reply to comment]

Bulan sayang,

Thanks yer...insyaAllah saya bulih harung benda2 nih. Sbb saya tau org kat luar sana lagi teruk ujian mereka kan...apa pun kena harung gak. baby makin lama makin besar..Itu arsyad pon sama..So mummy takleh lembik2..hehe..nnti baby sy dah kuar dtg la tgk baby tau... :-)

ZuNas77 said... [Reply to comment]

Thanks kak Ila..

iyer..zu anggap je ada hikmah di sebalik semua nih...takpelah..janji semuanya selamat kan...hehe..a ah tak sedar tinggal lagi sebulan jer. Sbb zu aim nak dleiver 38weeks la kalau ada rezeki. nak tunggu smpi 40weeks mcm bercinta sgt2. mentang2 abg dia kuar awal..hehehe

ZuNas77 said... [Reply to comment]

Syana.

tu lah. aku pun tak terbayang wei sorang2 dlm tu...org ckp jgn risau sgt, ada doc and nurse tulong. Tp kalau ada hubby, semangat tu mesti lagi kuat kan..nak2 laki aku jenis tugas dia lagi melampau dari nurse2 dlm tuh. Masa deliver arsyad dia yg byk tolong aku push. hahaha..tkpelah..kena hadap gak...aku pun harap org HR tu buat lambat2 supaya dia sempat tgk at least smpi aku beranak..raya tak berapa penting sgt..hehehe