Pages

Jul 18, 2011

Setiap Anak Adalah Istimewa....

Oh, Aku tiba2 terfikir hal ni...Bila bgn tido pagi tadi and terus tgk cermin..nampak perut yg semakin memboyot..Diam tak diam dah nak masuk 32 minggu baby dlm nih..Tak lama lagi nak kuar..Jadi penyeri dlm family kecik kami...Bila aku dok tgk cermin and usap2 perut..Tiba2 si Arsyad dtg cium2 perut and ckp "Abang sayang baby..sayang mummy..." Ish, sebak plak..Sbb tak terbayang mcm mana bila dia betul2 jadi Abang nanti..hehehe

Yg penting, kitaorg sebagai parents kena mentally prepared gak. Sbb bila nak tambah anak, nampak mcm senang. Ada je benda2 kecik yg kita tak sedar kita kena prepare sebelum baby keluar. Bab keperluan dia tu dah tentu2 la kan..Tp bab cara kita nak handle anak2 nanti. Mcm skrg segala perhatian, kasih sayang, manja2, babab2, semua tercurah kat Arsyad sorang. Tapi lepas ni kena pandai bahagi2 kat adik gak. Biar Arsyad tak rasa tersisih, biar adik rasa ckup segalanya..
Yg paling aku takut..kalau aku jadi mcm typical mothers kat luar sana tu.. Tak semua...tp ada je aku pernah jumpa mak yg suka beza2kan anak. Suka ckp yg sulung lagi pandai, yg no 2 lagi cantik...ish..serious aku takut if aku jadi gitu. Sbb ye la, kadang2 kita tak sedar kita terpikir dan terckp gitu...Harap2 aku bkn jenis yg membezakan anak2..If Arsyad masa 10 bln lebih dah jalan, tp kalau adik dia sampai umur setahun belum jalan, aku takleh nak kaget or compare2. Kalau Arsyad 1thn 3bln dah cakap...dah pandai kira 1 sampai 10, time adik aku takleh expect yg sama. Dia maybe lagi cepat, or boleh jugak jadi lambat sikit dari abang...Setiap anak ada kelebihan masing2 kan..Kita pun dlm adik beradik if org dok compare2 kita dgn kakak, abg2 kita..rasa tension kan? So aku takmo jadi mummy yg begitu....

Nak2 insyaAllah adik Arsyad nanti girl..Maybe pendekatan kena lebih lembut..lebih soft dari abg...hehe..Tak tau gak skali dia pun sama naik dgn abg kan...Sbb si Arsyad tu bkn la aku nak ckp tahap nakal melampau..Cuma most of the time tu mmg menguji kesabaran la...Umur dia setahun dah ajar kena kurung dlm bilik gelap kalau dia buat hal...Umur 2 thn dah di biasakan kena libas light2 dgn tali pinggang...Daddy kata umur 3 thn nak beli rotan plak. hahaha..Anak lelaki ni lain sket kan. Kita tegur, marah..2-3 kali tak dgr ckp, mmg dapat la habuan..Tkleh nak biar and ckp "Ish, kecik lagi dia tak paham apa.." Sbb tak paham lagi nak kasi dia paham nih....kalau tak sampai bila kan...Tp if ngan adik nnti kena tgk gak..Kalau dia jenis girly2, lemah lembut..kena sergah sket dan nangis...takleh gak nak treat dia mcm abg..mybe punishment dia kena seiring la dgn jiwa lembut dia kan...kekeke
Mcm Arsyad smlm Daddy balik keje, ktorg siap2 nak gi Giant beli susu dia dah abis..Dia tu start dari tunggu Daddy balik satu2 hal dia buat. Aku lipat kain, dia punggah balik..pastu tekan2 DVD Player smpi stuck, pastu campak mainan kat TV...puas aku warning, aku jerit, aku cubit...5 saat lepas tu dia buat lagik. Paling kemuncak bila dia amik penyembur air utk iron baju tu dia gi sembur2 kat tv...masa tu aku rasa jiran selang 5 buah rumah pun leh dgr suara aku kot...
Daddy balik je, dlm kete on the way ke Giant tu Daddy tnya Arsyad baik ke tak arini. Dia diam je pandang aku. Tau la tu aku akan ngadu kan..Aku apa lagi report lengkap satu hari kenakalan dia. Then Daddy ckp takpe..balik rumah kang kena tali pinggang ye? sbb Arsyad melampau sgt...Mummy tegur takmo dgr..Dia diam je tunduk..

Dah beli2 barang kat Giant, masuk kete dia tgk jalan nak balik umah. Tiba2 dia ckp "Mummy, takmo balik rumah.." Aku pelik la..dia nak gi mana lagi nih? Dah kul 10 mlm dah...Aku pun dah ngantuk..Tnya dia..nak gi minum kat mamak ke? Dia ckp tak...Tapi takmo balik rumah...Pikir pnya pikir..rupanya dia teringat tadi janji Daddy nanti kena tali pinggang bila balik rumah..hahaha..Terus akal dia jadi takmo balik rumah..Sampai dpn gate rumah dia dah nangis...kahkahkah..
Daddy pun pujuk la..ok la Daddy kasi kelepasan kali ni. Next time if Mummy ckp nakal lagi..takde tunggu balik rumah dah..dlm kete gak kena..(cuba bayangkan Daddy cabut tali pinggang dlm kete..hahaha). Dia pun angguk2 then dtg minta maaf kat aku...hihihi..

Tu yg hari ni buat aku lagi pikir..Kang anak dua lain cerita plak kan..Tgk kawan2 yg ada anak lebih dari 2, memang mencabar..Tp itulah kebahagiaan kita...Itu lah nyawa kita..Cuma tu lah...Aku kalau boleh takmo membezakan anak..kalau di takdirkan adik Arsyad tak senakal abg dia..takde la aku rasa sayang adik lebih....takmo mcm tu...Walaupun time dia nakal tu rasa geram terlampau kan...Aku harap aku leh kawal dan cuba menjadi mummy yg terbaik utk anak2..
Apapun, life is about learning...learn things around you...Takde la kita ni naturally jadi mak yg terbaik...Apapun kita belajar kan..aku pun harap makin lama, makin aku dpt belajar jadi mummy yg sempurna...Harap kwn2 kat luar sana pun sama..InsyaAllah..
 

3 comments:

AdanyaKauUntukku said... [Reply to comment]

sangat betul

Alieyah dan Fahim mmg sangat-sangat berbeza..bukan saja dari segi jantina..malah dari setiap aspek....

dan dah malas amik pusing kata-kata org keliling.....

setiap anak adalah istimewa....
dan permata hati ibu dan ayah

ZuNas77 said... [Reply to comment]

Iyer kak Ila..kita sebagai parents jgn la terikut sgt ckp org sekeliling...kang lagi susah di buatnya...kita monitor je perkembangan anak mcm biasa..letak benchmark spt doc sarankan...kalau ikut org punya "benchmark", mmg tension la jawabnya..hehehe

AdanyaKauUntukku said... [Reply to comment]

betul....
biarlah dia happy ngan hidup dia...
sabar melayan karenah dia
dan semua tu lah menjadi kenangan paling indah untuk seorang ibu....

chaiyooookkkkkkk