Pages

Jul 21, 2011

Atuk Botol....oooo...Atuk Botol....

hehehe...Arini nak cite pasal Atuk Botol si Arsyad...eh, bkn atuk dia tau...ada lah cite di sebalik gelaran Atuk botol nih...kekeke

Citenya begini...aku kan slalu bawak Arsyad main kat playground area school dia...Slalu dia main slide ke, jongkang jongket ke, aku dok je kat bench tu sambil kunyah2 cempedak goreng, or kopok lekor...sambil hirup air Twister sebotol...Argghhh...nyaman...hahaha...
Satu hari tu...tgh aku kunyah2 sambil peratikan Arsyad...tiba2 dtg sorang lelaki India ni..umur agak tua baya FIL aku kot..dah 60 lebih aku rasa..dok je tepi aku...Masa ni aku dah cuak sket...Aku dah tarik wrislet ngan kunci kete...if tiba2 dia grab ke..aku budget nak lari sambil sambar Arsyad yg masa tu tgh main buaian dlm 5 langkah dpn aku nih..Plan dlm otak tak agak2 kan..padahal awak tu memboyot..mcm la boleh lari....miahahaha..

Dlm 2 min gak dia diri rapat ngan aku..aku wat dek je..Arsyad muka nak nangis dah..Sbb ye la Uncle tu mcm selekeh sket...pastu muka mcm agak scary la...Then aku pandang dia..senyum...Dia ckp "Saya berdiri sini mau tunggu awak habiskan air dalam botol..saya mau itu botol.." Baru aku perasan yg air twister aku tinggal lagi seteguk je...Rupanya dia tunggu aku abiskan sbb dia mmg nak botol tu..Lepas aku abiskan and bagi dia..Aku tgk dia selongkar2 tong sampah kat taman tu cari2 botol2 yg lain...Tiba2 hati jadi sedih...Ye la kita tak rasa pentingnya botol yg kita dok minum tu..Tp bagi dia amatlah berharga sampai sanggup tunggu aku abiskan air tu kan..
Sejak pada tu...slalu la aku nampak dia kat taman tu...Kadang2 aku beli teh ais dari mamak so dlm plastik tak dpt bagi dia..If beli air botol aku panggil la dia kasi botol tu...Pastu if aku nak antar Arsyad or amik Arsyad ptg2...nampak dia korek2 tong sampah rumah org kat perumahan area situ...Dia bawak guni besar...dok cari botol...Hati memang tersentuh...Sbb tgk dia dgn usia dah lanjut...gagah nak cari rezeki halal kan...

Arsyad sangat takut dgn Uncle tu..dia panggil "Atuk Botol". Sbb dah tua dia panggil atuk kan..If dia nakal je..Aku pun mula lah..."Atuk Botol..meh dtg sini amik Arsyad..dia nakal.." Cepat2 terus jadi patung bdk tu diam takut kena amik dgn Atuk Botol..miahahaha..So itu la modal kami laki bini sejak dari tu..Asal dia nakal sket....seru la nama Atuk Botol...miahahaha
Last 2 weeks aku kemas stor bawah..punyalah byk botol2 SeaMaster mineral tu sbb aku pakai water filter dia, so mmg order mineral water dari dia bulan2 dia antar rumah...Then aku nak buang, tiba2 teringat Atuk Botol...Kalau aku bagi kat dia lagi bagus kan..dari buang then ke tmpt pelupusan sampah je..At least dia tau mana nak antar utk recycle kan...

Tapi sejak aku kumpul2 tu..tak jmpa2 plak Atuk botol tu..Tiap kali antar Arsyad..aku round2 area perumahan slalu aku nampak dia dulu..tp seriously tak nampak kelibat pun..kat taman pun tak nampak..Kadang2 smbil drive tu aku mengomel sendiri.."Ish, mana la Atuk Botol ni pergi.." Tiba2 ini budak kecik berbunyi.."Eh, nape Mummy cari Atuk Botol ni?? Arsyad tak nakal pun..tak buat salah pun.." Siap nangis2 okeh..hahahaha..
Smpi la arini...lepas makan kat kedai mamak...Aku nampak Atuk Botol!!!!..Wah...menjerit aku suka sbb 2 minggu aku cari dia...Arsyad kat sebelah terpinga2 masa aku excited nampak dia...Terus aku berhenti kete kat sebelah dia...Masa tu dia tgh punggah2 tong sampah kat taman...Aku terus ckp "Atuk Botol...Mana pergi lama tak nampak..??" Dia muka confuse gila...Baru aku teringat...Weihh...gila apa aku panggil Atuk Botol nih...Itu panggilan dgn Arsyad jer...miahahahaha....so aku betulkan balik.."Uncle, saya mau kasi botol....tapi dekat rumah..mau tunggu ka saya pergi ambil.."

Masa tu aku rasa ada seketul manusia kat belakang aku...Si Arsyad dah menyelit menyorok sbb takut sgt...Nasib aku berhenti tu Atuk Botol tu kat sebelah tingkap aku..If sebelah tingkap dia?? Mau dia melompat ke belakang kot..hahaha...Then Uncle tu kata ok la dia tunggu...Aku cepat2 antar Arsyad....Budak tu masih senyap....Aku gelak gilaaa..miahaha..Then sampai school..Dia ckp " Arsyad gi school yer mummy..Arsyad tak nakal kan? Tak degil kan?" hahaha....Slalu if sampai dpn school nak call Daddy dulu la..Nak round2 taman dulu la..Tiba meniba baik je nak turun sndiri gi school dgn rela hati...kekekeke..Tima kasih Atuk Botol..
Aku pun dgn cargas balik rumah...punggah semua botol2 tu masuk kete..Penuh bonet, penuh seat belakang okeh...Dgn tin2 susu Arsyad skalik...hehehe

 :: Berpeluh satu badan punggah botol2 nih..exercise Mummy arini..keke::

Masa dia dpt tu muka dia senyum2..Sebak betul aku..ye la kita tak rasa benda ni besar...Tp mybe benda sekecik ni boleh bantu dia kan...Sbb itulah punca pendapatan sampingan dia agaknya kan...Janji rezeki dia cari halal...Dgn usia dia yg dah tua...Gagah gak jalan satu taman perumahan tu cari botol..Pikul guni beras tu utk isi botol2 dan tin2 yg boleh di jual...Tgh2 panas lagik...
Pada aku...masing2 ada cara nak tambah pendapatan kan..Maybe setengah org rasa tak sanggup nak cari botol mcm ni...Nak punggah2 tong sampah bagai...Tp bagi org lain apa kisah..janji rezeki yg dia cari tu halal dan menggunakan keringat dia kan..Apapun cara org cari pendapatan, kita mesti respect...jgn pandang rendah...kita tak tau untung nasib kita masa depan kan..Aku doakan semoga Atuk Botol tu di panjangkan umur..di beri kesihatan yg baik utk terus cari rezeki utk keluarga dia. Aku takde la nak interview tanya mana anak2 dia ke, rumah kat mana ke...tak la seramah itu...hehehe

Ok la abis kisah Atuk Botol..igt tadi nak snap gambar dia tapi tak terbuat plak..Kang dia makin pelik dgn aku..Dah la masa aku nampak dia tadi muka aku excited abis..hahaha...biarlah bagi Arsyad dia still takut dgn Atuk Botol tu..nak explain pun apa la budak tu tau kan...Saya pakai nama Uncle yer utk kasi anak saya takut sket..kekeke..dia dah besar nnti aku explain siapakah gerangan Atuk Botol tu yg sebenarnya...hehehehe
Hari saya sungguh ceria hari ni..Alhamdulillah....
 

6 comments:

qemaishak said... [Reply to comment]

Tersentuh baca entri ni..moga kak mulan & atuk botol dimurahkan rezeki..mesti happy giler dia tu kak, botol mineral tu mahal kalau jual rm2 rasanya sebiji sebab dulu guna gak botol ni lepastu jual kat kdai recycle:)

ZuNas77 said... [Reply to comment]

kekeke...Qema, sama2 panggil beliau Atuk Botol yer...tu ler kadang2 kita tolong sekelumit jer tp mybe sedikit sebanyak dpt tolong dia kan..Ye ke Rm2..Alhamdulillah..sy tak tau sbb tak pernah jual..hehe...

dieya said... [Reply to comment]

oh zu.. baca entry ni i terus teringat pakcik nasi lemak bangku kat ofis yg dah meninggal tu (i think i ada baca my entry abt him dulu). good job zu, u made an old man happy. apalah sangat botol tu kat kita, tp sgt berharga pada dia.

p.s. ada ke u panggil dia atuk botol depan2.. wahahaha!

ZuNas77 said... [Reply to comment]

Nadiah,

Of coz i remember your Pakcik Nasi Lemak who made me cry while reading that entry early in the morning!!!..Yes, to me maybe all the bottles tak penting to us, but it's mybe worth more to him kan??..

And Yes..i terpanggil dia ATUK BOTOL in front of him!!!..hahaha...and sejak hari tu, bila we all terjmpa tepi jalan je dia angkat tangan...hehehe...

p/s. why u didn't come to our first and exclusive reunion last night??? i miss u lar...

Pinkjambu said... [Reply to comment]

sedih baca entry nih, takpelah mulan, sedikit pertolongan kita tuh, besar makna buat dia..

ZuNas77 said... [Reply to comment]

Bulan sayang..

tu ler..kang sama gak tak tau mana nak buang botol2 tu kan...nak campak je kat tong sampah biar lori sampah angkut mcm rugi la plak...hehehe