Pages

Jul 13, 2011

Runsing....

Org ckp time pregnant tak baik runsing2...tp kalau dah nak runsing..nak buat mcm mana kan....bkn la boleh nak elak2 kerungsingan itu..

Sbbnya skrg kami adalah berdebar2 menunggu waktu sebenar nak "berlepas" nih..Haihh...dari Bln May, masuk June..masuk July..still tak settle2..tak tau la kat mana problem nya...Aku plak mmg dah awal2 settlekan hal cuti...hal keje..sbb dgn condition aku skrg..tak daya nak hadap kalau2 tiba2 dpt "surat saman" yg mengatakan.."Anda perlu berlepas dalam masa 2 minggu.." haaa...sapa nak jawab? dgn nak settlekan hal rumah, hal baby, hal diri sndiri...so lebih baik aku bercuti dulu..settlekan apa yg boleh dulu...sementara sabar menunggu dan menunggu kan...
Cuma yg paling merisaukan skrg...takut by the time dah dpt date..aku plak dah takleh fly...Ye la dah checked dgn MAS aku leh fly sampai 36 weeks. Kira ikut date, sampai 2nd week of August...byk masa lagi..tp harus di ingat...condition aku ni perlu nak di tgk sama...last check up dgn gynea, dia ckp if dpt je date, a week before nak pergi tu jmpa dia dulu..dia nak tgk condition aku and baby..if baby dah engaged, dia tak kasi fly. Too risky...Sbb pregnancy ni ikut body kita...Kalau 1st baby kuar masa 35weeks++, 2nd baby tends to kuar awal juga...bkn kira baby boy kuar awal tak sabar nak main futsal..baby girl kuar lambat sbb still main make-up2 dlm perut...tidak yer..hahahaha

So far at 29 weeks pnya check up aritu baby dah reached 1.5kg, dah turun ke bawah but belum engaged. Aku pun makin berat..makin susah nak bergerak. So kebarangkalian baby nak makin membesar dlm masa sebulan ni amatlah tinggi...Jagalah makan mcm mana pun kan...Secara logik if baby makin besar and berat, dia makin menurun, dan makin ready nak masuk "lorong" nak keluar tu dgn cepat....dan makin bersedia nak keluar awal...so kemungkinan2 tu semua kena amik kira..
Skrg aku dah siapkan diri utk segala kemungkinan...If ada rezeki dpt date next week la kata..then diaorg ckp sila fly end of this month, mmg aku still ada masa...tp aku kena persiapkan minda apa2 situation bila sampai sana. Masa tu aku dah 34-35 weeks. Nak unpack barang, nak settlekan hal baby, settlekan hal Arsyad...diri sendiri...terus jmpa gynea kat sana utk bukak record, sesuaikan diri...Sbb daddy Arsyad kena pikir bab keje dia plak...keje tmpt baru kan..lg pening kepala dia..so benda2 hal family, aku kena pikir and plan dulu. Dia of coz akan pening sama..tp sbb dia ada benda lain yg nak di peningkan..kesian gak kat dia..

Aku siap mimpi bila dah sampai sana, tgh masak..tiba2 air ketuban pecah. Time tu Arsyad tak mandi pagi lagi..so dgn rasa kalut, mandikan dia..kasi dia makan..siap2 kan barang..jalan kaki gi spital. hehehe..Sbb bak kata Dora, kalau aku pilih town yg dia duduk..jalan kaki gi spital 5 min jer..Pastu dlm mimpi tu aku siap berhenti 4-5 kali kat bench sbb nak layan contraction. Arsyad tak paham..dia tau aku sakit perut je..then dia suruh aku gi toilet..hehehe..Smpi spital register, letak Arsyad kat counter nurse, bgtau jap lagi daddy dia dtg...Then bila Daddy dtg, kena masuk labour room dgn aku dulu..Arsyad tunggu main2 dgn nurse dulu..Ayam ckp dgn itik la kan...Sah2 Arsyad tak ckp English, haihh....lantak ler..janji dia tak nangis...Then bila baby dah selamat keluar, Daddy bawak Arsyad balik rumah..aku kat ward sorang2 laa..takkan mereka nak berkampung kat ward plak kan...Daddy cuti smpi aku discharged, then balik rumah kena la aku uruskan semuanya sendiri balik...Tp masa tu aku nampak sgt kuat plak...jahitan baru 3 hari pun aku dah boleh tunduk2 mandikan Arsyad...basuh kain uruskan rumah semua...hehehe
Eh, itu dlm mimpi tau....sah2 mimpi mainan tido...berangan nak jadi exactly sama dlm mimpi? hahaha...Tp aku harap if betul rezeki aku nak pergi dgn baby dlm perut, aku nak la benda jadi smooth je mcm tu...Tp if gynea aku ckp Eh, baby dah engaged, u kena deliver sini....lain cite la plak kan..itu pun kena ready kan mental dan fizikal dari skrg..itu back up plan..

Cth Daddy kena pergi dulu..aku ada masa sebulan utk lepak rumah bersedia baby nak kuar...Arsyad tetap gi school..dia suka berkawan...lagipun mummy malas tak larat jaga dia..haha..Then if let say dah ada tanda2 nak beranak, aku leh harapkan cikgu2 Arsyad. soh dia jaga selama aku kat spital. Aku gi spital check in diri sendiri, dlm labour room sndiri...tp paling sedih bila nak bayangkan time nak push tu...takde daddy kat sebelah mcm sbelum nih. Dia mmg byk membantu masa aku deliver Arsyad dulu. Tp kalau itu rezeki kami, kena la terima kan. Then bila baby dah kuar....Daddy takde nak qamatkan baby...aaaaahhhh....itu paling sedih rasanya...tak dpt bayangkan...rasanya kesukaran fizikal tak tertanding dgn kesukaran nak readykan mental nih..
Then dlm spital mcm biasa lah..tak kisah ada nurse and doc suma tolong kan. Provided barang2 semua complete. Bila dah discharge..ada choice nak berpantang kat rumah sndiri ke, kat rumah MIL. Itu tgk gak la keadaan masa tu. Aku kalau boleh takmo susahkan sapa2. MIL and FIL bkn larat sgt lagi. Kang nak uruskan kitaorg, dgn nak tgkkan Arsyad lagik...kesian plak...So kena ada plan apa nak buat utk bertahan smpi abis pantang jer...

According to doc, if baby lahir sini, seawal umur 14 hari dah boleh naik flight..Tp aku ni larat ke??? hahaha...Dgn nak bawak 2 org skali naik flight gi sana kan..So maybe tgu sampai aku betul2 kuat and abis pantang dulu lah...Baru siap2 barang then kami plak menyusul. Itu pun aku tgh pikir sapa nak gi register baby, if baby ada jaundice apa cite? if aku plak tak sihat mcm mana..haa...byk kena pikir. Mmg la ada family support. Tp jenis aku akan pikir mcm mana aku nak handle dulu, then baru aku tgk sapa org sekeliling yg leh tolong skali...takleh la nak harap org...sbb semua org ada life diaorg sndiri kan..so kena pikir how to handle your prob 1st, then baru pikir if ada support dr sapa2 kan..
Dua2 pun ada pro and cos. Beranak sana ada challenges dia, beranak sini pun sama. Org semua ckp lagi senang beranak sini, ramai leh tolong...apa2 negara sndiri, tmpt sndiri....Tp diaorg tak tau..apa yg penting bagi aku adalah Daddy Arsyad...org leh tolong segala apa diaorg nak tolong. Tp aku dlm labor room sorang2...mlm2 teringat Daddy sorang2..kira dialah kekuatan aku...mak bapak dah takde...Dgn nak menjawab hari2 kat Arsyad Daddy mana selama 3 bln..ingat senang ke??? So jgn ckp if tak berada kat tmpt aku kan....Tapi aku tau..apa je yg dah tertulis utk kami, aku kena hadap gak..kena tempuh gak...so kena la kuat dari segala segi..And utk persediaan, aku persiapkan mental dari skrg...For both situation. So apa2 jadi masa depan, aku tak goyah sgt nak terima kan...

Skrg ni nak buat relek je...tgu je la date yg tak kunjung tiba tu. This weekend nak beli baju2 and barang2 baby. Siapkan semua..Then next week nak betul2 kemas barang2. This week takde masa. Sbb ada je hal. Janji bila semua dah settle, hati dah senang sket. Tkde la serabut sgt...So kita tgk la yer..Ini baby akan lahir di mana...hehehe...Apapun situation yg dtg menguji kami, aku harap aku kuat lah....Semoga segalanya di permudahkan Allah. Itu yg paling penting...InsyaAllah..

Kepada kwn2 semua, thanks for all your support...InsyaAllah aku akan pasrah je asalkan apa yg ktorg buat yg terbaik utk family and anak2...hehe..

4 comments:

lucky said... [Reply to comment]

Zu, firstly, memang kena tabik respect sbb melalui semua nih.. Anggap ini semua ujian dari Allah and Memang Allah akan bagi kita ujian yang kita boleh handle.. You are strong :) inshaAllah, kami semua doakan spy semua berjalan lancar :)

secondly, mmg easier said than done. Tapi langkah utk buat rilek² dulu mmg langkat terbaik.. Hopefully dapat date utk fly soon, at least boleh la kita ke step seterusnya, samada stay ataupun pergi..

I agree with you dat ur husband should be with you in labour room.. walaupun i tak penah lagi, tp bila dah kawin and duduk berjauhan dari family ni, husband la segala² nya.. and somehow, Allah akan permudahkan perkara yang kita tak sangka² akan jadi mudah..

I doa sangat² everything goes smoothly.. And if you need any help bila dah sampai sini, let me know okay :)

Take care! :D

mama4A's said... [Reply to comment]

huhu... sesak nafas baca entry kali nie... 2 bulan tu tunggu still hanging jer kan.. sabar jer la...

pe pun akak doakan yg terbaik utk zu n family..

p/s: baby akak lum pusing lagik.. skrg posisi duduk..

ZuNas77 said... [Reply to comment]

Dora,

Firstly, thank you so much for your support. Even tho kita belum jumpa, and baru je kenal, tp u byk bagi i moral support utk hadap "new life" nih..Ye la since u dah lalui, so lagi byk u leh advise kan...

Yes, the most important thing for me now is my hubby...Cuma kalau dah tertulis i kena harung all this without him, kena la redha gak la kan..So kena physically and mentally prepared. Supaya tak stress sgt nanti..hehehe

Anything you'll be among the 1st to know whether i gi sana with baby in my tummy, or deliver kat sini dulu. Hopefully if dah dapat date, and tau when to go, my hubby agreed to stay kat Mannheim. Takde la i kena buat research balik and nak tau semua2 balik kan. So far i dah nampak my life kat Mannheim jer...hehehehe

U balik raya kan? If i pergi pun tak sempat spend raya with you. Takpe, tgk mcm mana ok. thanks again dora...i really appreciate it.

ZuNas77 said... [Reply to comment]

Kak Selly,

tu ler akak sesak nafas..zu lepas tulis entry ni keras2 perut jadinya..hahaha..nampak je relax zu ni. tp dlm hati sapa tau kan...

Tu la they all kata agak susah nak finalize since ni 1st time diaorg hantar staff ke tmpt tu. Byk sgt benda nak kena settle. Sabarrr je lah. Tkpe, zu percaya pada setiap yg tertulis utk zu. Kena sentiasa pikir positive, and redah dgn hati yg redha..hehehe

p/s. baby lom pusing lagi ea..tp uri dah slow2 tak tutup jalan kan? harap lg 2 bln ni uri naik atas terus. so akak leh bersalin normal kan. Tak sabar nak tgk baby boy akak..hehehe