Pages

Nov 18, 2010

Lembu Ku Lari Gagah Berani....

Mengupdate blog sambil muka senyum-senyum dah hati bunga-bunga..Alhamdulillah 80% benda dah settled and tgu hari je nanti..eh..itu nanti lah cite..ni nak cite pasal Hari Raya Qurban thn ini..

Spt biasa selasa tu keje la kan..Kg 5 min je dari rumah keji la nak mintak boss balik awal..padahal dept aku lepas lunch je dah kosong dah. Boss aku yg lain bangsa pun tak pasal2 tak masuk office lepas meeting..Feeling2 raya ke boss? hahaha..Aku tgu la en daddy dpt green light utk balik. Dia tu pekerja harapan..boss tak kasi balik, dia takkan balik..Aku plan nak gi la mengular ke apa cuci rambut ke kat Wisma Central dah sah2 dept kosong. Sekali tu ujan lebat pulak..memang takde rezeki nak mengular..

Mlm tu balik rumah, packing2 barang (packing ok..kemas baju gaya nak balik kg je..hahaha), amik Arsyad then balik la Cheras Perdana..jauh okeh kampung ktorg..keke..takpe la janji ada kampung kan. Bkn main seronok la budak tembam tu kakak2 nya ada kan. Main je kejenya. Siap amik torch light Atuk buat mike nyanyi karaoke bagai. Dgn mummy and nenek kena nyanyi sama. Ntah apa2 punya permainan. Pastu dia penat, tgu Echa tak sampai2..dia pun masuk tido. Skali mata dah terpejam2, dengar suara Echa baru sampai. Terus segar bugar member..jenguk keluar Echa ada. Seronok betul dia. Padahal Echa malas layan...hahaha..terus la sambung main2 and tgk tv walaupun mata terpejam2..haihh la Arsyad..berbakat betul melawan mata..

Esok pagi tu best wooo..makan tak hingat. Ada nasi impit, kuah kacang, kuah lodeh, sambal sotong, nasi minyak, ayam masak merah, daging kurma, pajeri nenas. Gila tak? hahaha..Makan la sampai pengsan. Pastu ktorg pun bwk la bdk2 kecik ni gi surau tgk ibadah Qurban. Mula2 aku dgn Kak Selly malas nak gi..tp tgk budak2 ni beria, ktorg pun join la sama. Panas gila la wey..ada 3 ekor lembu yg nak di korbankan..Sekor lembu gebu, 2 ekor lembu diet (kurus ya amat)..saja je diaorg takmo makan sbb dah tau nak kena korban kot. hahaha

:: 2 ekor lembut diet. lembu belah kiri tu penuh drama. sbb itu tajuk entry ni berkenaan dia..hahaha::

:: Lembu gebu sedang di qurban kan::

:: Penonton teruja.1st time la katakan..::

:: See...mcm kepochi sgt kan? hahaha..::

Aku dgn Kak Selly tgk dari jauh je. Sbb org boleh tahan ramai. Coz middle of the week so tak ramai balik kg kot. Pastu panas giler. Ktorg pun sebagai Puteri Lilin, pergi la ke bawah kemah utk berteduh. Kira jauh sket la dari tmpt diaorg sembelih lembu ni. Hanya Daddy, Arsyad, Aina and Aliyah yg gi tgk dekat2. Even Echa pun takmo g dekat sbb takut. Terpaksa Ayah Echa bawak dia main playground dekat2 situ..

Lepas lembu pertama selamat, ktorg tgk dari jauh je lembu ke dua di jatuhkan and selamat di sembelih. Leka2 borak2 dgn Kak Selly, tiba2 aku tgk mcm kecoh2 dgn lembu ke tiga..Pastu aku pun mcm blurr gila, sbb aku tgk lembu tu terlepas and tgh berlari ke arah kitaorg!!!...Aku dok ckp kat Kak Selly "Kak..lembu tu mcm terlepas..and dia tgh berlari kak.." Kak Selly pun mcm blurr-blurr..yg peliknya ktorg masa tu dah kaget tapi kaki tak gerak2 pun..Bila dah tgk org bertempiaran lari menyelamatkan diri..baru la ktorg pun nak bergerak. Pastu Kak Selly jerit "Abg..anak..anak..Aina..Aliyah...lari sini..!!", Berdebar2 aku masa tu..Aku tgk lembu tu lari je ke mana sempat dia lari nak selamatkan diri..Kak Selly punyalah jerit suruh anak2 dia lari..tp bertuah si Aina dia leh tercegat kat situ mcm nyanyi lagu Negaraku. Dia pun pelik and blurr kot..

Yg paling aku takut, dia menuju ke playground sebelah kawasan sembelih tu time tu byk bdk2 tgh main..Pastu aku tgk Daddy Arsyad dgn Arsyad dtg kat aku..Rupanya dia awal2 dah lari, nyorok belakang pokok!!..hahaha..Dia terus tarik aku bila tgk lembu tu menuju balik kat tmpt aku diri, which is bawah khemah..pastu bila aku pikir2, baru skrg aku rasa pelik. Nape aku rasa aku lari termengah2 tp still bawah khemah ni?? hahaha..

Bila tgk org terpekik2 ketakutan..ktorg lagi la lari nak selamatkan diri kan..Kira abis cemas dah keadaan masa tu. Then Daddy yg tgh dukung anak dia yg tombam tu, ajak aku lari nyorok kat belakang cabin. Surau tu mcm ada cabin sebelah khemah tu. Aku pun lari la ke situ. Sekali lembu tu pun lari ke situ okeh!!..hahaha..Nasib la ktorg sempat loloskan diri pastu terus masuk pagar surau. Then lembu tu pun mcm terkepung kat situ. Sbb dah no way out, dia tak muat dah nak gi belakang cabin tu. ( kira aku lagi kurus dari lembu diet la..haha) Dpt la pakcik2 yg dlm 15 org tangkap dia dan terus korban kat dia kat situ gak!!!..

:: Ni aku snap lepas ketakutan dah hilang dari dlm kawasan surau. Itu la khemah yg aku ckp. Sebelah tu cabin. Tu org ramai tgh tgk kumpulan ketiga yg gagal mengawal lembu selesaikan urusan di situ jugak..::

Fuhh..mmg drama sungguh la Raya Qurban kali ni. Dah la pengalaman pertama Arsyad. Lembu plak leh terlepas dan mengejar semua org. Kaget sekejap kan. Nasib dapat tangkap. Kalau lembu tu leh terlepas gi jalan utama lalu tahan bas dan balik kampung? satu taman masuk Buletin Utama mlm tu. hahaha..Kitaorg gelak tak abis2. Teringat time cemas, tp terjerit2 mulut je kaki tak gerak2, pastu lari-lari tapi tetapp la posisi di bawah khemah (aku lari setempat kot..hahaha), pastu konon nak nyorok belakang cabin skali kat situ gak la lembu tu nak nyorok, haihh..mcm2 betul.

Tp best la kan. bkn senang ko nak dpt pengalaman lembu terlepas. Ala2 sukan kat Mexico tu Bull Fight kan (mati la feeling2 matador plak padahal lari setempat..hahaha), bkn hari2 nak dpt pengalaman gitu kan? Kira best la di kenang2..

Balik tu terus bdk2 tu berebut2 nak cerita kat Paman and Nenek. Seronok sgt di kejar lembu kot. Pastu mulalah activity biasa diaorg if berkumpul kat Cheras Perdana..yg besar 2 org ni pun nak join sama. haihhh..


:: Kak Aliyah suruh buat "peace", tp gitu la jadinya tangan Arsyad..hehehe::

:: Masa ni tgh panas terik..so main pool sekangkang kera adalah heaven::

:: Bkn main si echa::

Lepas mandi pool, terus suruh angkat diaorg walaupun spt biasa Arsyad meronta2 ala2 lembu tadi yg struggle mintak di lepaskan gak. haha..Tak leh la mandi lama2, awak tu dah la selesema batuk bagai..Lepas makan, dia mintak nasi, makan punyalah gelojoh tak cukup tgn okeh!. Kelaparan la tu. Lepas bagi ubat, sesi tiduran pun bermula. Termasuk mak bapak masing2. hahaha..

Best woo tido perut kenyang pastu hujan turun dgn lebat plak. Arsyad sblm tido dok la nak tgk gambar lembu dari camera aku tak abis2. Nak mimpi lembu agaknya..hehe..Tp hampeh kejap je dia tido. Adalah dlm sejam, pastu kejut2 aku suruh bgn...tensi betul..

Ptg tu ktorg just gi taman berdekatan. Pastu dinner, then balik la ke rumah masing2. Overall best la. ala..Raya Haji je pun kan. InsyaAllah nak bwk Arsyad tgk qurban tiap2 tahun. Tp harap2 next2 year takde la kejadian lari setempat lagik..hahaha

Oklah aku nak sambung "project" ktorg. Tak sabar mau tunggu next week....nanti la cite pasal tu..skrg Mummy Arsyad nak feeling "Aishwarya Rai" boleh?? hehehe..

3 comments:

dieya said... [Reply to comment]

ish rugi i tak tengok buletin utama dgn penuh kosntrasi mlm tadi.. terlepas adegan u lari marathon dgn lembu :-D

Selly Buke said... [Reply to comment]

betul la zu... br perasan ek.. rasa penat giler tercungap2 tp lari kt situ jer.. apa kita buat sebenarnya ea.. huhu..

wah.. dh feeling aishwarya nmpk... hehe

ZuNas77 said... [Reply to comment]

hahaha..Nadiah, kalau i masuk Buletin Utama, confirm i sms kwn2 suruh tgu dpn tv...

kak Selly, tu la kan. bila zu ingat2 balik baru la perasan..lari je lebih, tp kat situ jer..

(hiks...feeling mau lebih..dlm hati berdebar2 gak nih..)