Pages

Jul 27, 2010

Mencuba tidak syok sendiri.....


Haihhh..itu budak kicik mmg mcm murai skrg..tapi bagus la kan budak ringan mulut ni. walaupun 10 patah dia ckp 2 patah je aku paham, tapi at least everytime dia ckp tu, dia berfikir, guna otak, guna deria. (ini doc cakap tau, bkn aku memandai2). Sbb doc Arsyad kata, bdk byk ckp lagi bagus dari budak lasak tak tentu hala. Masalah utama aku adalah si Arsyad skrg byk ckp dan melasak tak tentu hala. tak tau la perlu lega ke tidak. hahaha


Everytime balik dari sekolah, mmg aku slalu interview dia. (Mau tak ringan mulut, kalau dah mummy sendiri tak reti duduk diam kan..haha). tanya kat sekolah buat apa, nakal ke tak, main apa, semua lah. bila dia malas nk jawab, dia akan buat muka derk, atau tukar tajuk terus sambil tunjuk2 kete and lori2 kat tgh jalan. Haa..lagi satu peel skrg suka betul dgn lori. bkn tahap suka je, tahap obses dah aku rasa. tapi dia panggil lori "Awu.." tak tau nape bunyi gitu. everytime lalu highway kan nampak lori besar2. dia akan jerit sambil ckp "Waaaaaaa...(muka habis terpegun)..Awwwuuuuu....". hahaha..sakit2 perut gelak tgk perangai anak sorang nih..


Kete dia pun dia dah boleh kenal. if jalan2 kluar, gi parking, tnya mana satu kete Acad? dia tunjuk la. Rumah pun kenal. if masuk je simpang umah, tanya mana umah acad, dia tunggu sampai betul2 dpn umah pastu tunjuk "Tuu....". Masuk je umah, hari2 aku bagi salam, dia pun "tumm...(Assalamualaikum)..alik.. (Arsyad dah balik).." Bagitau cicak2 dan semut2 dlm rumah ke Acad? hahaha...Pastu tunjuk kat frame dia yg gantung kat dinding tu "Tu...Atad angis..." Haa..tau pun salah satu frames tu muka dia buruk nangis...kekeke


Routine mmg gitu la hari2 if amik dia balik skolah. Aku akan try tulis development dia sekerap mungkin, tapi maybe sbb kadang2 lupa, or benda2 kecik malas nak tulis. sbb Daddy Arsyad byk kali pesan, jgn tulis blog nak puji2 anak lebih2. nak up2 kan anak sendiri. kang org kata kita perasan anak kita sorang pandai, anak kita je bagus. Mmg pun, kadang2 nyampah tgk org yg beria cite pasal anak. if cite pasal anak dia je takpe, siap condem anak org yg aku tak tahan tu. nak compare2 tak tentu pasal. Milestones budak2 ni lain2 ok. kalau compare sbb nak belajar, nak tau apa patut anak dia achieve ikut umur takpelah, ni compare sbb nak tunjuk anak dia lagi terror. Ish, mmg nyampah. Sbb tu aku takut sgt if tersasar jadi gitu. kadang2 kita excited cite pasal anak kita, boleh terjadi gitu gak kan. tanpa kita sedar. so kena cepat2 la sedar. hahaha...


Berbalik kepada anakanda aku sorang nih. Dia amatttt lah suka jalan2 kat luar. Aku paling tension kalau time Daddy dia kena keluar, pastu kasut suma tinggal dlm kete. Dia nangis2 suruh bukak pintu nak gak suruh aku jalan2 kat luar. Masalah aku tak larat nak pikul budak nih. lagi satu dia kalau dah excited, nangis2 nak turun lari2 kejar kucing la, kejar burung la. So bila takde kasut mcm mana kan..Pernah satu kali aku terpaksa pakaikan kasut dia masa kecik. tak muat, tapi terpaksa sbb sakit telinga dah dgr dia jerit2 guling2. tgk la betapa burukks nya kalau daging kaki melebihi space kasut. hahahaha

:: Sampai skrg still boleh gelak tgk gambar nih..sangat burukksss::

Daddy adalah org palingggg rajin bwk jalan. sbb tu dia best friend forever ngan daddy dia. apa dia nak suma dapat. Daddy kalah je ngan anak kan. Pagi2 sebelum gi bfast, jalan2 kat luar. Ptg pun sama. Ntah apa jenis suka amik angin luar. hehehe



:: Beria "melawat kawasan" yer YB Kajang???::


:: Tu kalau tgn dah tunjuk2, confirm lepas tu tarik tgn dia, gi lari kat tmpt dia nak gi tu..::


:: Tunggul kayu pun kusyuk dia tgk mcm nak buat kajian je gaya..::


Skrg aku suka layan dia berckp. Seronok sgt2. nak2 if ada je benda2 baru dia sebut. anak tak apa2, mak je beria excited melampau. kadang2 dia buat muka confuse gak if aku gelak gila2. hehehe...Tgh pelat2 belajar ckp gini rasa comel la kan. dah petah tanya mcm2 tak henti2 kang rasa nak nangis je aku melayan kang..hahaha..


Last weekend ada kenduri umah PIL. Sebagai mak yg over, siap ni beli baju melayu sbb sedar baju raya Arsyad dulu tak muat dah. Ye la masa tu umur dia 7bln, mana nak muat..Siap package dgn kopiah bagai..hehehe...Suka dressing2 anak gini. Dapat anak pompuan esok tak tau lah mcm mana..Boleh la if anak sorang dua, sampai anak no 8 kang tak daya dah..hahaha..Ehh...anak sampai 8?? nehii..nehii..hehehe


:: Family pic Pre-Ramadhan hehehe::


:: Gambar over kami berdua adalah satu kewajipan..hehe::


Setelah penat berkenduri after main badmiton mlm sebelum tu, satu badan sakit2. Sunday, Daddy Arsyad kena masuk office plak. Kena la aku layan budak kecik nih kat KLCC kejap. Nasib tak lama sgt. And spt biasa dia ngan aku behave sket. Nakal2 sikit tu biasalah asal dia nak lari je aku bagi se-dass, terus diam kejap. Pastu umpan naik mainan yg menelan duit lama2. seronok gila dia. Jadilah kan..nak bwk gi Petrosains dia bkn paham lagi. Besar sket ok lah..

:: Amboi..siap lambai2..tinggal betul2 kang baru tau..::

:: Muka excited tak dpt di sembunyikan lagi::

:: Muka getix signature..Of coz mesti ada..hehe::
Nanti2 sambung lagi la if ada benda2 baru yg berjaya di capai org Arsyad..Semoga aku tak lupa diri "mengangkat" anak sendiri sambil syok sendiri..hehehe...

4 comments:

Pnut said... [Reply to comment]

Ehh Zu, tak tau, Nas ikut saper tu?? eheheh ikut papa le tu..
dulu masa papa jaga Najmi, glemer ok.. sampai skerang kalau pegi cheras, org kenal najmi dari kenal mak pak najmi...

sebabnya pepagi hntr je Najmi, papa akan dukung di berjalan dari hujung sini ke hujung sinun.. masa dia pandai berjalan, papa bawa dia jalan,

kang petang satu round lagi.. semua orang kenal Najmi..eheheh

Jadi jangan terkejut Nas pu camni..ehehehe

sorry Nas... tak caya tanya papa...

dieya said... [Reply to comment]

wahhh arsyad sudah rambut mohawk kah???
zu.. kijam laa u amik gambo kaki arsyad penuh selulit tuh.. nnt dia dah beso sure malu giler :-D

anyway entry yg b4 this, teringat masa u hantar kat i gambo u n salina pregnant tu. i kat x pernah tgk u pregnant, tergezut giler tgk gambo tu dulu! selalu tgk u langsing, bila tgk u kembang mau taknyer tergezut. baguslaa u dah makin kempis sekarang. teruskan usaha anda!

Anonymous said... [Reply to comment]

btl2.. tak sangka kembang mcm tu...tp biase r,pregnant kn. sume bertikar,tp buat seketika je..

ZuNas77 said... [Reply to comment]

Kak Naz, mmg ler papa tu suka bwk cucu nya jalan2 keluar. skrg ni tak larat sgt dah kak. nak2 cucu suma "sihat2" belaka. sakit belakang dia. hehehe

Nadiah, lawak gila kan kaki gabak dia? takde betis terus besar sampai peha. hahaha..

Mmg selamat u tak tgk masa i 90kg dulu. kalau tak confirm u nangis sbb kesian kan i. nak jalan pun tak larat tau. masa masuk 8bln, takde kasut pompuan yg muat dah. belasah kasut lelaki. hahahaha

Anon, siapakah gerangan tuan hamba? hehe..