Pages

Jul 2, 2013

Managing Expectation....

Kan dah ckp..beria je mula2 active update..lepas2 tu..nan hado..hahaha
 
Sorry la yer. lately ni badan mmg penat sgt2. Pemalas lipas menjadi2. Nak tgk pc memang berchenta laa..nasib sometimes keje tak pakai pc..kena ke sana ke mari..so ada lah rasa tak beku sgt otak tu kan..hihi
 
Ok arini nak bebel pasal Managing Expectation. Tau tak apa maksudnya adik2? Hahaha..Maksudnya..adalah stress ok kalau ko nak manage people's expectation...
 
Bkn la manage apa..and bkn la sbb ko artis stress nak manage pandangan org and expectation org terhadap ko. Aku ni artis sgt kah? haha..bagi aku..yg penting dlm dunia ni selepas both mak and abah kembali ke Rahmatulllah, adalah suami dan anak2. Kalau boleh nak suami and anak2 happy sentiasa, dpt bagi apa diaorg nak, tkmo diaorg sedey2, nak lengkapkan life diaorg sgt sgt sgt...
 
Wei...ko igt cita2 ko sorang? dah tu isteri2 and ibu2 yg lain tak fikir mcm tu? hihihi..ye la, impian semua org kan. Tp still, kita sebagai manusia biasa, ada limitation. Ada benda kita boleh buat, ada benda tak boleh. Janji org2 yg kita sayang happy, Alhamdulillah...
 
Tp bg aku, bab tak reti masak, tak rajin mengemas, tak reti berhias, tak reti itu dan ini, InsyaAllah ada jalannya kalau kita rajin usaha. Kalau tak reti masak, belajar. Tak rajin, rajinkan. tak reti itu ini, korek ilmu..Bkn la semua benda tak boleh tak boleh tak boleh kan..Tp bab aku stress ni, bab benda yg di luar kemampuan kita..Bertapa 40 hari pun lom tentu dapat jalan nak selesaikannya.....
 
Mcm gini, disebabkan saya di kurniakan suami yg agak perfectionist, yg agak ambitious.,So stress nak mencapai tahap piawaian dia tu mmg agak menguji tau. Tp dia ok..sbb dia tau aku ni keras tgn kejung bab masak, dia pejam mata. Dia tau aku ni ikut mood kemas umah, dia pejam mata. Pendek kata byk benda gak la dia pejam mata. Tp sbb dah mmg perfectionist sejak azali, certain2 benda tu nak ikutttt gak cara dia. If tak dpt, dia frust. Tp bkn salah sapa2, mmg benda tu tak dpt. So dia takde la salahkan org, cuma frust la. And aku tak suka tgk dia frust. Huhuhu
 
Cth bab merancang keluarga. Takde pun tetapkan berapa anak, berapa thn etc. Mmg ikut flow je la. Or yg sebenarnya, ikut je apa dia nak and plan. Dia dh ckp awal2, kawin je kalau bleh nak terus anak. Tkmo la mcm org lain nak honeymoon dulu ke, nak kenal cinta2 dulu ke. Tak payah. Ready je utk di buntingkan. Hahaha..And Allah kasi aku pregnant, 5bln lepas kawin. Alhamdulillah..
 
Pastu lepas dpt Arsyad. Doc tnya nak pakai apa2 utk plan tak? Dia ckp takmo. Best plak dpt anak. Nak terus je. Tp perancangan Allah tu lagi hebat. Sbb masa tu mak sakit teruk, perlukan perhatian aku, so aku tak pregnant thn tu. Try la mcm mana pun, mmg tak lekat2. Maybe sbb situation masa tu memerlukan aku kuat dari segi mental dan fizikal. So try2 pun, tak lekat. Terima Kasih Ya Allah..Sesungguhnya Kau lebih mengetahui...
 
Lepas 2 bln mak meninggal, aku pregnant. Rasa mcm tersentak. Try setahun tak nampak tanda2. Lepas semua settle, Alhamdulillah...See...sentiasa bersangka baik ok. Dpt la kami si Adelia yg gedik itu..hihihi
 
Lepas beranak Adelia, doc tnya lagi tkmo pakai apa2 ke? Dia takmo ok!. Aku agak terkejut gak la kan. igt kan dah dpt sepasang, leh la relax dulu. Dia ckp kita kasi jalan satu kali je. Penat sekali. Besarkan semua skali. Bgn mlm sekali. Yg pregnant berkali2 tu tetap la aku kan..hahahaha
 
So tkpe. redha je. And knowing that masa 2010 time try nak dpt 2nd one tu aku tak pakai apa2, tp tak lekat2 pun, igtkan tkde la nak dpt cpt sgt...Skali lagi, Allah yg Maha Mengetahui. Genap Adelia 5bln, aku prgnant lagi. Tapi kali ni sbb dah dpt sepasang, tkde la nak teringin boy or girl. Redha je. Tp dlm hati Daddy nak boy la. Mcm best je selang2 kan. Tp tkde la say it out loud sgt or mengharap sgt2.
 
Dpt Aleesya, ok la tkpe. Arsyad, Adelia, Aleesya. Skali lagi aku plak tnya dia. Now nak rehat, or betul2 nak teruskan sampai anak ke lapan juta nih??? Hahaha..dia ckp no, teruskan. Baik lah tuan. Saya yg menurut perintah. Huhuhu...tp aku tetap amalkan regime diet+exercise seperti biasa. Ko bkn tau bila ko dpt pregnant pun kan. If leka2, dua tahun takmo kuruskan badan, skali dua tahun tak pregnant2, gemok la ko sentiasa..Tkamo..Takmo..hihi..So lepas abis pantang,beria ni diet and exercise..knon takpe...tak tau lg kan bila nak pregnant nya ponnn..
 
Amik ko...genap Aleesya 3bln, sejarah berulang kembali..Miahahaha..Kali ni mmg terkejut sgt2. Sbb dh 10 hari lewat, aku wat dek je tak buat2 lagi test kan. Cuba time first time nak pregnant dulu. 10 min lewat pun dah gedik2 g beli test. Hahaha...Kasi tau Daddy aku pregnant lagi, dia jwb "Syabas! Good Job..." Boleh??? Hahaha
 
So aku igt ok la...u nak tiap2 thn kan..and four is a good number utk handle anak2 rasanya..ko amik dua, aku amik dua..tangan pun ada sorang dua je..so ok lah kan..hahaha..Aku dah rasa KPI aku ni dah cantik abis dah. Dah rasa bangga gila dpt fullfill impian suami tercinta...Skaliiiiiiiii....dia ckp "I nak sgt kali ni Boy...harap2 la dpt geng Arsyad". Ah Sudahhhh....
 
Kita leh try pregnant. Kita leh try jaga kandungan sampai selamat melahirkan. Tp bolehkkan kita try tentukan jantina baby yg kita nak???? Ini lah yg aku ckp stress bab Managing Expectation nih. Nak2 aku mmg jenis org yg nak sgtttt buat org2 yg aku syg bahagia, try kasi diaorg dpt apa yg diaorg nak selagi aku mampu. Ni dah mampu menandong tetiap thn nih..Tp mampukah aku nak dpt kan another boy??? Huwaaaaaaa
 
So, dah 2x g check up sampai 12weeks. Lom nampak gender. Janji baby ada heartbeat, baby dlm kantung, baby membesar ikut size yg sepatutnya. Dah. Itu kelegaan pertama masa first trimester. Semalam debaran aku semakin kuat. Sampai tak leh nak buat keje, tkleh nak tido lena, takleh nak senang duduk. Makan Alhamdulillah takde masalah. Hahahaha. Sbb arini, adalah check up utk 17weeks++. Patut dah nampak gender dah time nih...
 
Aku nak sgt fullfill hajat en suami. Tp again, sapa aku kan? Bg aku, yg penting both aku and baby sihat, semuanya sempurna, semuanya slamat. Dia pun of coz doa benda yg sama. Tp doa dia ada bonus sket la, nak anak lelaki kedua. Huhu...
 
Nak je aku call doc aku smlm. Nak je ckp if esok check up, suami saya nak tau gender. Ckp je tak nampak. Saya tkmo tau. Sblm deliver nnti pun ckp je scan2 tak nampak. Tau2 baby dah keluar je kang.....Huwaaa..saya tak sanggup tgk muka dia if doc ckp "Alhamdulillah...girl lagi kali nih.."
 
Eh, bkn menolak takdir. Bkn tak bersyukur. Of coz kitaorg bersyukur dgn setiap pemberian Allah yg tak ternilai ni. Tp kita kan manusia biasa. Nak gak exactly apa kita nak. Tkde la if girl, laki aku terus frust sampai tkmo tgk baby. Or takde la dia frust sampai tak gi keje. Hahaha..cuma frust la. And aku plak akan bertambah frust bila dia frust.
 
So smlm awal2 aku dah ckp dgn dia. Tolong..tolong and tolong. If di takdirkan another girl, jgn frust, jgn terkilan, jgn ckp pape. Terima setiap anak itu dgn ikhlas. Itu amanah. Boy ke Girl, is a bonus. Janji i sihat, selamat, baby sihat, sempurna, selamat je semua. Tolong tau. Sbb i sedih kang dlm kete balik spital u diammm aje. Kang U ckp ala..tkpe no lima nnti kita try lagi yer...Yes, Gerun sebenarnya nak dgr bab no lima tu..hahaha
 
Tp to my suprise, dia ckp of coz dia akan frust sikit, tp takkan la melampau.  Siapa dia nak persoalkan kuasa Yang Maha Esa. Dia tetap akan sayang semua anak2 dia walaupun satu boy, sembilan girl. Hahaha..So aku adalah lega sket. Tp still tkleh tido mlm td. Sbb walaupun dah dpt manage keadaan skrg, tapi..dlm hati dia sapa yg tau kan..Sebagai isteri solehah hah hah hah (hah mesti byk sket sbb takde la solehah mana..hihihi)....mesti la nak kasi apa dia nak...Aku dok usap2 perut ni ckp "Baby, kalau baby ni boy, mummy happy sgt2..Tp girl pun mummy happy, janji baby sihat dlm ni ye syg...tp kalau bleh jadi boy tau...tapi girl pun takpe.."
 
 Iye, rasa nak lempang diri sendiri. Sbb bila doa2 nak boy tu...rasa nak doa meraung2, tp bila pikir2 balik. Aku ni tamak and selfish sungguh. Nak pilih2 plak. Org doa yg elok2 je. Ni itu plak yg dia pentingkan...Terus mcm ok..insaf..girl pun takpe...kang ckp plak, eh..tp pls la boy..tp kang rasa kejam, takpe baby..girl pun tkpe..Iye, sila beratur utk lempang saya secara berjemaah..hahahaha
 
Bila hari check up sudah tiba..hmmmm..firstly,Yeay..berat naik sekilo je..Happy. Doc scan, ckp semua ok. Baby growing ikut yg sepatutnya, dah 200gram berat...tgn, kaki, jantung suma ok....Gender? nak tau ke??? OMG..rasa nak pitam kat situ gak ok. Daddy rilekkk je senyum2 kat sofa. Tgk dari jauh je tau. Drama2 yg laki dia genggam tgn bini masa doc scan tu lakonan je la. Tak payah la korang nak imagine sgt..hahaha
 
Pstu ...Pastu..Pastu...hahahaha...suspen gila..doc ckp..dah ada 2 girls and 1 boy kan..ok la ni, pelengkap....mmg pandai Daddy "tembak"...Tahniah yer..
 
Gelap terus pemandangan aku...Pelengkap? Pandai tembak?
 
Alhamdulillah..aku sgt2 syukur padamu Ya Allah...mmg agak selfish dan kelihatan tamak di situ nak anak ramai, nak pilih2 gender. Tp aku insan biasaaaaa..Hahaha..Takde la. Niat aku satu je, and aku mmg dah tetapkan ketat2 niat aku tu. Aku mmg nak suami tercinta aku tu Happy. Nak dia bahagia. If dia nak anak ramai, InsyaAllah dgn kesihatan yg baik Allah pinjamkan ni, aku takde masalah. Nak berderet, InsyaAllah tahan je penat skrg (walaupun hari2 tgk baju kebaya dlm almari bertahun2 tak dpt sarung, sadis je kan..haha), Now nak pelengkap kepada permata2 hati kami..InsyaAllah aku doa byk2, niat dlm hati, Berilah kami yg terbaik Ya Allah...Sesungguhnya Kau Maha Mengetahui...dan Alhamdulillah....tersenyum lebar Daddy lepas kuar dr bilik doc...Siap dah ada nama baby ok!!!!
 
Ok, entry perempuan mengandung emosi tak stabil ni mmg panjang arini. Sbb perasaan bercampur baur. Hahaha..Terima kasih atas doa dan ucapan tahniah kawan2 tersayang. Aku doakan, setiap kawan2 dan famili aku pun akan dapat apa juga yg korang ingini. Doa, Tawakal, and percaya setiap ketentuanNya.... InsyaAllah, apa pun kita nak, jgn harap nak dpt 100% of course. Tp tak salah klau kita doa tanpa henti, and nak benda yg baik kan????
 
Doc ckp 99% Boy, still ada kemungkinan 1% if Allah nak mengubah harapan kami. Takpe...Aku tak kisah. Tgk riak muka suami td pun dah cukup2 bererti bagi aku. Dia mmg tkde la mcm aku nak sebak2, nak bergetar2 suara bila dpt tau. Dia senyum meleret, ckp Alhamdulillah..done. Aku je yg drama lebey. Hahaha..Tp aku tau apa dlm hati dia. Dan aku bahagia dpt bahagiakan dia. Alhamdulillah..
 
So skrg bersedia nak kasi tau si Abdullah Arsyad. Mesti dia happy sgt sgt sgt. Dia kata dia dah penat dah nak mengadap adik yg pakai riben2 perangai mengada2 nih. hahaha...Arsyad..Arsyad...
 
 
Anak anak saya...semua special. Girl ke, boy ke, sama je special dlm hati Mummy...Kita tunggu baby Dec nanti ye anak2...Semoga Mummy akan dpt jadi Mummy terbaik utk anak2 Mummy..InsyaAllah, Mummy cuba yg terbaik tau...Muah!!!
 
 

2 comments:

m@m@yAyA said... [Reply to comment]

Amboi Arsyad kemain eh siap da komplen boring ada adik yg bereben2 mngada2 nie..hihi

xper akk fhm emosi ibu mengandung mmg mcm2..tue smp xsmpt trik nfs nak bc entry akk nie..

rdu nk bc celoteh akk akhirnya ada gak..cayala pregnant mummy nie!!

Anonymous said... [Reply to comment]

alhamdulillah..tahniah!

*fida*