Pages

Jul 8, 2013

Perangai Anak-Anak Saya

Hari ni mood sangat baik nak cerita pasal perangai anak2. Mula2 pagi2 dah mentally disturbed dgn video cikgu tarik and hempas budak kat Daycare Singapore tu. Patah kaki ok budak tu. Dlm video tu leh dgr suara mak and ayahnya punya terkejut tgk dpn CCTV anak umur tiga tahun di perlakukan begitu. Klau aku pun meraung weiii....terus rasa nak lari gi school anak2, nak peluk diaorg ketat-ketat. Isk...
 
So dgn itu, satu hari kepala otak asyik teringat anak-anak je. Sebenarnya sampai skrg masih tak percaya aku dipilih Allah jadi ibu kepada tiga anak yg comel2 (yes, comel bagi aku yer..klau korang rasa tak comel, takpe.hahaha). Rasa mcm tak caya je. Tp dah mmg itu anugerah and amanah utk kami...InsyaAllah, akan kami jaga, kami didik sebaiknya...
 
 
So meh cite perkembangan and peel anak2 aku skrg nih. Tiga org, mmg tak menang tgn ok. Org ckp best layan anak2 time kecik2. Kang membesar sekali, senang. Time dah besar, time tu ko dah sunyi plak. Tkpelah..Time tu umur aku pun nak dekat 40an dah. Bawak2 la gi kelas agama, ceramah2 agama, guna masa utk diri sendiri pulak. Hihihihi
 
 
Anakanda pertama saya. Abdullah Arsyad. Dari dia kecik, so far semua kaum keluarga, kawan2 rapat aku tau peel dia. Dia very the active, mulut becok, sangat2 friendly, and yes, sangat2 entertaining. Bab nakal tu takmo ckp byk sgt. Dulu cikgu kat Little Steps marah klau aku ckp dia degil and nakal. Diaorg kata jgn guna bad words describe perangai anak2. Kang nnti dah sebati dgn diaorg. Baik lah. Kita try guna perkataan Arsyad adalah seorang yg active, lasak, entertaining..cheeky and sangat sangat sangat di sayangi Mummy daddy dia..of course..hahaha..
 
 
:: Rambut nak simpan panjang katanya..::
 
So far, as a abang, dia dah dpt terima kenyataan dia ada adik2. Dulu mmg susahhhh sgt nak accept the fact. harus la hari2 dia ketuk kepala Adelia. Tp berubah sgt2 lepas dia dapat Aleesya. Terus jadi abg mithali gitu. Kadang2 aku marah Adelia bila dia tumpahkan air..tetiba Panngggg dia lempang muka aku and ckp "Mummy, jgn nak marah2 adik abg ok.." Tak terkata Mummy dia terus...
 
 
 
 
 
 
Ramai org ckp kesiannn baru 4thn adik ramai..so attention kat dia kureng. yes, aku akui. Tipulah klau aku ckp ktorg ni perfect sgt bahagi kasih sayang sama rata. Tipulah klau aku ckp semua di manjakan sama je takde marah2. Kita manusia biasa. If nampak dua2 main air, yg patut aku marah Arsyad ke Adelia? If makan ice cream sambil sapu2 dinding, nak marah yg mana satu. yes, aku marah dua2. Tp Arsyad lebih sket. Sbb dia tau benda tu salah. Adelia mengikut je. Bila Arsyad kena marah, dia dtg kat Arsyad, peluk Arsyad...cair gila hati aku bila tgk..Cikgu ckp kat school pun gitu. Berpeluk dua beradik if si abg kena marah....Alololo..
 
 
Arsyad is a bright kid. Tak kisah la if org nak ckp aku perasan. hahaha..Tp doc yg ckp nih. Dia mudah tangkap benda yg dia belajar. Otak dia sentiasaaaaa la befikir mcm2 benda. So mcm2 soalan keluar dr mulut dia. Conversation2 yg pelik2 and kelakar tu mmg hari2 adalah. Kena la melayan, anak2 tgh berfikir. Klau ko terus sound "dah..jgn tanya lagi, mummy penat" kesian plak budak tu kan. Walaupun mmg tanya tak henti berejam2 sampai la dia penat.
 
 
 
And yes, dia susah sgttt la nak penat. If weekend tu, the whole day melompat tak tido. Dari pagi sampai mlm. Sbb tu skrg nak plan activity dia during weekend. Of course la activity yg guna energy. Taekwando ke, bola ke, lari2 padang 80 kali ke...hahaha..janji, dia dpt channel out kan ENERGY dia...
 
 
Ok, itu kisah anak pertama kami. Abdullah Arsyad. Harap jadi pelindung dan contoh terbaik utk adik2 ye abg..Aminn..
 
 
Ni Anak kedua. Amina Adelia. Nenek dia panggil dia "Manja"..hehehe..Sbb dia teramat la manjaaaa..Di sebabkan cepat sgt dpt adik, dia manja dgn semua org. Sapa je tarik and usap2 rambut, terus dia akan baring and peluk2 org tu. Dulu dia masa baby amat mudah di urus. Jarang nangis, jarang buat perangai. Rasa mcm angelic sgt. Sbb ktorg tends to compare perangai dia dgn Arsyad kan. harus la lain. Tp awas ko, dia dah berubah sgt. Bkn Adelia anje anje lagi sgt dah. Perangai manja tu of coz ada lagi. Tp ada hidden talent yg lain. Bab menyepahkan rumah, tumpahkan air, jatuhkan barang, mengamuk guling2 kat lantai, pukul Aleesya, tamak nak both Mommy and Daddy, serah kat dia. Abg Arsyad kdg2 tension gak dgn perangai dia. Tp lagi kita marah, lagi dia jerit.
 
 
 
 
Dulu sbb baru umur setahun jagung, mmg daddy tak pernah marah. Tp lately dah start kena marah. Sbb dah pandai push the limit. Dia tau if dia lagi jerit, lagi guling2, lagi campak2 barang, dia dpt apa dia nak. Sorry ye kakak. Tak dapek. Hahahaha...Tp still jadi kemanjaan Mommy and Daddy. Cuma kena berpada2 lah. Takleh nak kasi lemak sgt. Kalau tak mmg muka takde efek je dia tuang susu atas tilam aku....siap sapu2 kasi rata lagi. Bila kita marah, dia pandang, senyum, tuang lagi. Tekanan.
 
 
 
Now dah pandai ckp sikit2. Arsyad klau ikut umur Adelia skrg mmg dah petah berkata-kata. Sbb tak baik nak compare kebolehan anak2, kita letak benchmark lain2 la. Masing2 ada kelebihan sendiri kan. Kelebihan Adelia, tak pernah tak abis makanan dia. Hahahhaha..She's sooo in love with food. Mmg ko rasa seleraaaa je nak makan if tgk dia mkn. Badan debob2, pipi kembong...gigit dia hari2 pun tak bosan. Vocab ok lah, makin byk. Tp tak de la ckp panjang2 sgt ayat dia. Ok la ktorg boleh paham apa dia nak. Ciri2 nak jadi mak nenek tu dah ada. Bebel2 je hari2 dgn bahasa dia. Jadi kesayangan cikgu2 kat school. Ye lah, budak manja. Dgn semua org pun dia ckp Love You...hahaha
 


:: Scene Pagi2..abg tido, dia tak kisah, janji kat tgn ada makanan...hahaha::
 



 
 
 
Puteri Ketiga kami..Amina Aleesya. Baru tujuh bulan. Lom nampak ciri2 mcm nak ikut abg ke kakak lagi. Tapi boleh tahan active nya. Dlm kete dah mcm masuk silambam dah aku. Capai sana, capai sini, meliat meliuk lentok badan tu. Dia suka Arsyad. Klau abg yg agah dia, bkn main kuat gelak. If kakak yg agah, dia pandangggg je kakak dgn muka pelik. Hahahaha...
 
 
 

Tp skrg dah makin manja. Balik jd dr school, jgn harap aku leh letak dia and buat keje. For sure amukan terus siap berejam baru nak stop. Mlm2 tido celah ketiak Mommy dulu, dah lena baru leh letak dlm cot. Dah start mkn bubur nasi, cikgu ckp kadang2 mkn dua mangkuk. Bdan tak debob mana. Sedang elok la. Hehehe...Tgu adik keluar nnti ye Aleesya...Guna kan masa skrg sebaiknya tau..hihihi
 
 
:: Bila Mommy geram sgt..hahaha::
 

::Skrg dlm fasa nak merangkak and duduk::
 
:: Dgn Abg Tercinta::
 

:: Partner in Crime..hihihi::
 
 
Skrg ni if weekends, tak dpt la nak bersantai2 kat kedai mamak sambil layan roti telur. Bersilat ok. Daddy prefer dia keluar gi tapau. Dia je la dpt mkn dgn tenang and senyap sunyi. Tp aritu ktorg saja amik cuti dating2. Tgk wayang, mkn2. Dua2 senyap tak berckp apa. Bila aku tnya, dia ckp mcm pelik je mkn berdua tak "bersilat" kat meja mkn. Mcm rindu plak anak2. Hahaha...see, havoc masa tu je. Bila tkde, rindu plak. Itu dia..aku ok je mkn dgn aman. Hahaha...
 
 
Tak sabar nak tgu peel no empat ni mcm mana plak. Mmg aku ckp dah kat Daddy. No vacation, No outside activities for at least 5 years. Dia pun stop main golf. Mari lah kita focus and beri sepenuh perhatian kat anak2 yg nak membesar nih. If hari biasa dah keje, weekend pun sibuk nak buat activity masing2, tau2 anak dah besar je kang. Marilah kita enjoy time yg HARI-HARI tgk Upin Ipin, Boiboiboy, Bola Kampung dan seangkatan dengannya. Kang diaorg dah besar remaja, dah nak lepak sorang2 dlm bilik sendiri...aku ngadap ko, ko ngadap aku. Bosan gak. So skrg ni is the best time to enjoy all these things. Takkan aku umur 60thn nnti dok tgk Upin Ipin lagi kan? hahahahaha
 
 
Mmg penat. Tp penat yg best. Klau org luar tgk ktorg dgn anak2 kecik. Masing2 ckp "dah la tu...biar anak2 besar dulu..focus satu2" Ktorg senyum je...Takpe, Allah pinjamkan kudrat, rezeki and "kawarasan" nak handle anak2 kecik. So far ok lagi..(confident lebey nih..haha), semoga di beri kekuatan lagi. Anak2 ni amanah, bkn sbb anak aku,sokati aku la nak handle mcm mana. Bkn. Byk sgt benda perlu ktorg belajar. Mak bapak mana yg tkmo anak2 jadi manusia berguna, happy je dlm life diaorg kan? InsyaAllah..harap semuanya di permudahkan..
 
Ok la dah lapar Its time utk cari mkanan pulak. yer, aku srkg mkn enam kali sehari. Pastu pelik nape baju and seluar makin ketat. Dah nak beranak ke aku? Tgk calendar. Ok, December jauh lagi...lempang diri sendiri..Hahahaha...
 
 
 
:: gambar anak2 baru bgn tido di pagi Ahad...PRICELESS::
 


0 comments: