Pages

Feb 10, 2014

Harta Dunia Akhirat...

Rehat la kejap dari cite nak kurus ni eh..walaupun ramai suruh update perkembangan terbaru...sabar yer...sesungguhnya sabar itu separuh daripada iman..hihii
 
 
Rindu nak update pasal anak-anak.  Sekarang boleh meriah sikit nak update sebab dah ada empat kan. Masa bukak blog ni mula-mula, dok la cite Abdullah Arsyad ajer. Lepas dapat Adelia, ada la cite dia sikit. Lepas dapat Aleesya, makin sendu. Sekarang???? dapat bukak blog pun dah syukur rahmat..hahaha
 
 
So far sekarang ni, Alhamdulillah..aku bahagia sangat sangat. Yes, penat memang la anak kecik-kecik. Stress jangan cakap la memang rasa nak pecah kepala. Tapi benda tu semua small matter je. Ini harta kami dunia akhirat kooooo....Nak stress, nak tension, nak penat merungut sebab anak ramai, adalah statment bodoh sama sekali. Sendiri nak anak, sendiri nak mengeluh.... apakah? hahaha...
 
 
Cuba korang fikir, sapa dalam dunia ni tak penat? Orang takde anak pun penat gak. Penat dengan benda lain. Orang anak dah besar-besar pun penat gak. Orang tua yang patut dah rehat and ada masa banyak untuk diri sendiri pun penat gak. Penat ni kan subjective. Semua orang penat. Tapi depends on how kita handle penat dan stress nih. Kalau penat yang kita sendiri cari, yang kita suka, belajar la untuk lebih menyintai instead of mengeluh 24jam. Belajar lah untuk handle dengan lebih baik.
 
 
Aku bukan apa. Kadang2 nyampah tengok status kawan2 kat FB tu. Anak sorang or dua je. Dia punya tulis status penat jaga anak sorang-sorang, penat kemas rumah anak sepah, penat basuh baju berbakul-bakul, penat segala hal lah..semua nak merempan and merungut. Yang pelik tu, dalam sibuk2 and penat tu ada je masa update FB. Bila org comment, within split second boleh reply balik. Hahaha...
 
 
Sebaiknya, keep it to yourself ajelah. Buat apa nak satu dunia tau kepenatan ko urus rumah and anak hari-hari. Dah itu routine and keje hakiki, deal with it. And seriously, bila lepaskan rasa stress kat FB tu, ko harap org respond apa? "kesian you..supermom betul.." or "You memang kuat..anak-anak untung sangat dapat u.." Dengan puji2an org tu dapat kurang ke penat ko? tak kan? so tak perlu la yer. Sesekali boleh di terima la. Ini hari-hari. Lagi letih update status dari letih urus anak-anak kot...kekeke
 
 
Ok dah tersimpang jauh. Tujuan aku allocate time arini nak update pasal anak-anak. Nanti2 dah tua2 bila baca balik mesti senyum sorang2, tapi tutup mulut sbb masa tu gigi dah takde. Hahahaha...
 
 
Di mulakan dengan anak pertama yang sangat sangat special, Abdullah Arsyad.
 
Tapi dia punya update nanti lah, itu kena buat satu entry khas untuk dia. Banyak sgt benda nak share pasal Abdullah Arsyad nih. Hehe
 
 
Anak kedua yang manja yg hati tisu yang lembut yang loving ni Amina Adelia. Now umur 2thn 6bln tapi dah ada dua orang adik. Hahaha.. Sifat kakak2 terserlah sangat. Kalau mintak tolong amikkan pampers adik ke, amikkan baju, letak botol kat sink, etc, boleh sgt di harap. Tapi Adelia ni lembut sgt orangnya. Dia tak agressive mcm abang. Dia kalau cakap slowww..lembutt aje... Keje dia menempek je kat aku and Daddy. Dia manja dgn semua org. Sesiapa je family members panggil dia duduk atas riba, usap-usap dia, peluk-peluk dia, dia layan je. In fact lagi dia suka. Itu yg aku risau sbb terlampau lampau manja. Sikit takleh berenggang. Tapi kena la paham umur dia pun berapa kan. Memang masih tahap bermanja2 lagi..hehe
 
 
 
Takleh kena marah Adelia nih. Kalau dia buat hal, aku sergah sikit je terus berjejeh airmata. Meraung sedih sedu sedan. Kalau pujuk balik 2 saat terus stop nangis and mintak kita cium. Memang anje anje angat!.
 
 
Habit suka sangat isap jari. Dari baby peel isap jari. We all biar je ingatkan dah besar kang kurang la, hmmm tak pun. Lagi haru kalau sebelah jari dia isap, lagi sebelah tangan dia nak gentel siku kita. Stress ok. Nak2 time aku tgh buat keje lain. Time tu la dia datang "Mummy, Diya nak siku..." Hahaha..nak je aku SIKU KAN. Tapi comel..so tak jadi nak marah..hihihi
 
 
:: Isap jari je la kejenya::
 
Sekarang sedang di buli oleh adik dia, Amina Aleesya. Haihh....kadang2 kesian aku tengok. Dia sayang adik-adik dia. Tapi dah nature si Aleesya tu garang sgt. Mengikut perangai abang. Active, garang and ganas. Bila kakak lemah gemalai mcm tu, tak masuk la dengan dia. So dia banyak main dengan abang. Tak padan umur baru 1thn 3bulan. Pun dah ada orang adik..kekeke..
 
Adelia dulu sangatlah susah nak bukak mulut utk cakap. Aku sbb anak first dah biasa dengan Arsyad yg pot pet pot pet tak berhenti kan. Tetiba Adelia senyap aku risau lebih. Padahal development budak2 kan lain2. Tapi now Alhamdulillah dia dah rajin cakap. Dah boleh buat ayat. Dah makin paham apa dia nak. Dia pun dah yakin, dulu dia tak confident takut salah cakap kot. Or sebab dalam rumah ni dah ramai sangat orang bercakap so dia malas nak join the club. Hahaha..Now melebih2 pulak kadang2. Bila tengah makan tu, nak-nak benda sedap, tak semena-mena dia sound aku "Mummy tu jangan nak mintak Diya punya". Hahaha..over kan? Tapi pelat la..but understandable..
 
:: Mummy ajar posing..kekeke::
 
 
 
Amina Aleesya. Dia paling kecik dalam adik beradik. Dia makan banyak tapi badan tak naik. Tak chubby tombam2 mcm kakak and abang. Tapi rupa dia unik sikit. Kalau Arsyad and Adelia memang chinese look, dia ni mata besar, kurus, kecik and cheeky. Ramai orang cakap muka Daddy dia lebih. Daddy tak kisah janji kulit still ikut Mommy. Hahahaha...
 
 
 
 
Dia ganas. Tak suka di manja-manja. Tak suka di usap-usap. Kalau nangis jatuh kita pujuk gosok2 tempat sakit tu, dalam 5 saat dia berhenti nangis, tolak tangan kita and berlari balik. Kental budak nih. Suka gaduh dengan kakak. Memang pantang ada peluang, dia akan gigit, cakar, tarik rambut, and cubit. Aku confuse bila kena protect kakak dari di buli adiknya. Selalu orang protect adik kan? Bila aku marah, muka dia selamba je no effect. Hahaha..
 
 
:: Sorang muka garang, sorang posing anytime, no problem::
 
Manja Daddy sangat2. Susah Daddy nak bergerak kalau kat rumah. Nak g toilet pun kena letak dia hujung penjuru rumah pastu lari masuk toilet. Hahaha...Aku boleh gelak je la sambil pangku Aqil and kasi siku kat Adelia. Nak tolong pun takleh, so tolong gelak saja..kikiki
 
 Tak kisah lah kurus ke kecik ke kan Aleesya..janji sihat and membesar dengan baik. Jangan nak garang2 sangat ok.
 
 
 
Anak ke-empat, yang paling latest, tentunya Abdullah Aqil. So far senang jaga budak ni. Cuma dia ni berjaga malam. Takde anak2 aku yg stock suka berjaga malam. Paling kuat pun masa pantang je. Tapi Aqil gigih menguji mommy dia. If aku balik rumah pukul 8mlm, dia baru tido. Then aku urus abang dan kakak2, tidokan diaorg, kang start la pukul 11mlm dia bangun nak buat OT. Takmo tido sampai la pukul 2 or 3am. Dulu boleh lagi aku letak tepi sambil tgk tv or lipat kain. Now dah demand nak berpangku sepanjang2 masa dia takmo tido. Letak je nangis. Tinggal kejap je jerit. Akal dah banyak. Biasalah kan...
 
 
 
So far memang takde prob sangat. Anak2 aku semua selalu masa baby ada phlegm problem. Aqil nampak masih ok. Aritu je batuk kuat tak baik2 bawak g doc amik ubat, baik dah. Membesar dengan jayanya sebab kuat minum susu. Suka tgk abang and kakak2 main, mesti tengah perhati and absorb, nanti cukup umur boleh join sama. Hehehe
 
 
:: Aqil Bam Bam!!!::
 
 
Kalau weekend memang macam taska rumah aku. Meriah. Walaupun baru empat orang, tapi semua kecik-kecik so rasa meriah hiruk pikuk. Hehehe...Dulu pitching aku control lagi sebab malu kat jiran-jiran. Sekarang ni lantak lah. Sikit hari lagi boleh pakai healer aku ni kot. Sebab penat nak jerit. Hahaha
 
 
Alhamdulillah..Tak sangka dah empat anak aku. Harta yang tak boleh di tukar ganti. Amanah yang berat tapi InsyaAllah akan aku jaga macam nyawa sendiri. Allah takkan kasi kalau aku tak mampu kan? Percayalah dengan apa yang Dia aturkan. Kurang dari segi wang ringgit, mewah dari segi anak. Kurang dari segi masa untuk diri sendiri, mewah dengan keletah and perangai anak-anak depan mata. Dia amik sikit tang ini, Dia akan kasi lebih tang lain. Kita je kena kuat. Kena semangat.
 
:: Masa tengah baik..::
 
 
Eh, apehal lak sebak nih. Hahaha.. tak rock langsung lah. Ok lah. dah panjang lebar. Jarang update, sekali membebel sampai lenguh tangan nak type ni ha. Kekeke..
 
:: My Fantastic Four::
 
 
Till next entry kay. Bai.

1 comments:

Anonymous said... [Reply to comment]

sgt seronok baca kisah anak ramai time kecik2 ni..mcm2 ragam..tahniah & semoga murah rezeki lagi..

~fida~