Pages

Dec 13, 2010

Incredible India Part 1

Iyer..ini lah destinasi so called percutian kami..hahaha...Sebenornya mmg tak plan sgt pun..Giler ko nak plan gi India dgn budak kicik nih..Tp di sbbkan kebetulan Daddy Arsyad kena keje kat sana selama seminggu, dgn aku pun byk lagi cuti yg kena clear, dgn perasaan ini menggedik2 ikut laki gi keje (eh, selama kawin 3 thn tak pernah ikut taw..), maka India pun India lah kan...

Mcm2 aku pikir sebelum buat keputusan nak ikut ni...ye la if London ker, Australia ke, even Jakarta sekalipun laju je la aku book ticket kan. Tp sbb tmpt ni agak tahap exotic dia melampaui batas kewibawaan aku, so mcm2 kena pikir. Nak2 aku nak usung skali budak kecik tu, ish..tak sanggup la nak tinggal dia seminggu kat Nursery. Boleh meroyan aku kat sana kang padahal if dpn mata takde la 24 jam pun aku main dgn dia..tp bila jauh of coz la rindu-rinduan..hahaha..

Tp pikir2, bila lagi kan?? Sbb sah2 if nak gi bercuti, India takkan jadi destinasi pilihan aku. So alang2 ticket flight laki aku free, hotel free, segala2 free (sbb of coz daddy arsyad bayar segala-galanya tanpa aku menabung 4-5 bln..kekeke), maka dgn tenang nya aku pun book ler ticket..betul2 2 minggu sebelum nak pergi. Berdebar2 la hati ni ye la if berjalan selalunya awal2 aku plan kan. Ni 2 minggu mcm tak cukup je masa. Bila check2 suhu segala kat sana, ok la diaorg ckp je WINTER!, penatlah la ktorg shopping segala baju sejuk gaya nak gi Paris kan, tp sebenarnya tak sejuk sgt pon kat sana. Nanti kita cite secara details bab cuaca yer..hehe

Kwn2 yg dah pergi rmai yg warning. Kena set kan kepala yg ko gi bkn nak bercuti-cutian semata2. seminggu kat sana 2 hari je daddy Arsyad ada time utk ktorg, itu pun time weekend. so kena expect from the worst. Mcm2 cite la pasal New Delhi ni kuar kan. Jgn la ko nak igt capital city of India ni mcm KL, jauh la sekali. So lepas mind setting segala, tibalah hari nak gi. Aku pelik sbb aku relax je, tak kelam, tak risau sgt ke apa. hahaha..

:: Flight kul 6.45pm, so pagi2 tu baru nak siap2kan beg..hehe::

:: Mmg memakan masa yg lama la sbb asal aku sentuh je beg, ada budak nih..masukkan sekali dlm beg tu baru dia tau!::


:: Dia pun nak "mengemas" sambil tgk Upin Ipin::

Kitaorg panggil cab je utk ke KLIA. Malas la nak call mintak sapa2 hantar sian plak diaorg kan. Sbb nya dah la brg byk. Beg baju 2, then 2 kotak barang2. Daddy Arsyad gi sana utk conference so byk ler brg2 office kena bawak kan..

:: Pakcik cab ni baik..dia pasangkan Tom & Jerry masa nak gi Airport dgn harapan Arsyad suka la kan...bertuah..10 min je paling lama dia tgk pun..hehehe::

Sampai Airport terus check in barang segala, then tukar duit semer..ktorg pun relax2 la kan. Gi lepak mkn kat KFC je. Sbb kat situ kan ada playground skali. So senang la nak buat Abdullah Arsyad ni seronok sambil ktorg pun mkn dgn tenang..Kalau tak memanjang makanan tersekat kat trakea je..hahaha

:: Bdk yg dah order ayam goreng Upin Ipin tapi sampai tak ingat nak makan..dok berlari ke hulu ke hilir tak tentu arah..::

:: Gaya konon mcm bdk besar je kan..hehe::

:: Ni Daddy yg baik belikan choc. Elok ler nak naik flight 5 jam dok kasi anak chocolate layan ler bila dia hyper dlm flight tu kang..::

:: Tp bdk bertuah ni biasalah kalau dia tak kasi terabur cekelat dia tak sah. Bila dah berterabur satu lantai, ada hati nak gi kutip2 lagik. Terus Daddy tarik gi lari jauh2 then ktorg buat spt tiada apa2 terjadi..hahaha::

:: Ish Arsyad ni..Daddy dah senyum lebar tu Arsyad ok pandang lain plak::

:: Haa...mcm ni la baru muka happy nak gi India..hahaha::

Lepas tu ktorg lepak2 la kat boarding area tu kan. Malas nak ke mana2. Aku dok la nak tenangkan hati kan. Ye la Daddy Arsyad dah biasa gi sana sini, aku paling jauh pun gi Indonesia, Singapore. Kena la prepare apa patut. Paling tidak mind setting tu penting. Tp takde la aku nak bersedia gaya nyanyi lagu Hindustan nak kasi feel kan. hahaha..

Pastu tgh lepak2 ada sorang budak sikh ni dtg nak main2 dgn Arsyad. Biasanya Arsyad suka layan abang2 yg dtg nak main dgn dia. Tp kali ni Arsyad berlagak diva la plak. Maybe sbb budak tu terlampau ghairah apporach Arsyad lalu membuatkan dia takut..hahaha..lawak gila. Tp parents bdk ni takde la peramah. Takde pun tnya aku nak gi Delhi ke? Bercuti ke? apa ke. Sbb sah2 aku bkn org diaorg kan. Lantak ler aku pun takde mood nak borak2 masa tu. Tp kebas gak la mulut aku diam je tak berckp2 sbb sah2 dgn Daddy Arsyad berckp pun benda penting je..hahahaha..Sapa2 yg kenal dia, paham2 la kan...

:: Saat pertama kali kena approach. Arsyad tak perasan lagik masa ni::

:: Mmg abg ni over siap dtg2 nak kiss Arsyad..patut la kena reject..hahaha::

:: See..ketakutan anak aku nih..Walaupun dia pandai bersosial, tetapi dia tetap ada tatasusila tau..hahaha::

:: Yg lawak tu siap lari kt kitaorg ckp nak call Atuk nak bgtau ada Abg dtg kacau dia..kekeke::

:: Si Abg dtg lagi mengumpan sesuatu..Si Arsyad agak terkesima lalu memberi peluang kedua..dgn syarat NO kissing!!:

:: Bila Arsyad dah ok, abg plak over gila. nak peluk plak..terus Arsyad baling mainan tu sambil jerit "Mummy..Mummy..tak nak la abg..tak suka..tak sukaa"..hahahaha::

:: Dah lega bila masuk dlm flight..janji "bekalan" sentiasa ada::

Mula-mula dia ok jer dlm flight. Pastu dah ngantuk sbb masa tu dah pukul 9.00pm KL time, dah waktu tido dia. Ktorg pun kasi la tido. Sejam je dia tido dgn aman..Lebih pada tu, memang membawa kepada gunung berapi mak bapak dia dah tak tertahan2 nak meletup. Ye la dia bkn biasa tido kita pegang lama2 gitu kan. Selalu dia golek atas katil dgn selesa. Abdullah Arsyad ni punya peel, kalau tido dia terganggu, maka ribut taufan la jadinya kan. Giler haru biru 3 jam dlm tu. Tau2 la bila dia nangis satu flight tak aman kan. Siap jerit2 suruh bwk dia jalan2 dlm flight, tp mata tutup. Mcm mana tu?? Nasib Daddy dia tahan melayan..Mummy dia sikit lagi tukar jadi hijau..

:: Ktorg booked seat dpn. Dpt la tgk cite Hindi masa 2 jam pertama sebelum kejadian amuk::

:: Sampai Akhirnya!!!!..Delhi di waktu mlm gelita..::

Bila pilot announced dah sampai Delhi, aku lega gila2..sbb muka aku ni dah tebal takde perasaan dah malu kat org2 dlm flight tu. Nsib la ada gak yg bwk anak kecik and diaorg pun ada nangis2 gak. Tetapi tetap takleh lawan pitching Arsyad..Sampai Delhi kul 9.40pm time sana. Masa ni time KL dah 12.00am. Giler ngantuk dah aku nih..Nasib masa sampai Arsyad mood ok..

:: Immigration counter..::

:: Giler punya panjang Q::

Aku agak terpegun la dgn airport baru kan. Sbb aku dok bayangkan airport dia lama ala2 Subang Airport tu. Kwn aku ckp siap ada lembu sekor dua kat luar airport. Rupanya ni Airport baru lepas Commonwealth Games. Terima kasih la, tak sanggup aku beratur nak clear visa dgn lembu2 skali..hahaha..Tp Q punyalah panjang. Giler soalan byk tanya. Nape ikut husband gi business trip? If husband gi keje u all nak gi mana? Ada sapa2 bwk gi jalan ke? eh..sibuk kan? menyampah plak aku dgn soalan2 itu..

Clear kat immigration dlm 45min. Arsyad spt biasa dah "beratur" gak kat barisan lain kan. Agak2 dia jauh sket je dari ktorg aku jerit je nama dia..Terus terkicit2 dia dtg kat kitaorg balik..hehe..Pastu dia boleh plak bagi "buah tangan" pertama..Elok je dia jerit tgh2 hall tu "Mummy..Arsyad berak..berak..berakkk!!!.." Jerit okeh..nasib la org2 situ tak paham Melayu kan..keke..And nasib toilet pun ok..Airport baru la katakan..

Tp paling tension tgu luggage...ko bayangkan 2 jam tunggu!!!..Daddy Arsyad mmg dah ngamuk2. Ada 2-3 mamat ni pun ngamuk2 kat manager dia. Giler lama. Kot ye pun strict sgt security korang, tak payah la over kan. 2 jam lama ok. Lepas dpt je luggage suma kwn Daddy pun nampak ktorg, Nasib diaorg baik tgu kat Airport amik ktorg suma. Kalau kena naik cab ke, train ke, mmg aku nangis kat situ gak..Baru beberapa jam sampai Delhi ni dah rasa nak nangis..hahaha..

:: Ni kwn Daddy..tp tak sampai 5 min terus jadi kwn Arsyad..aku agak musykil di situ..::

:: Sangat over kan anak aku nih..::

Ktorg smpai hotel kul 1.00am Delhi time. Waktu KL dah 3.30am!!..Uwaaa..ngantuknya..Penatnya...rasa nak patah bahu..rasa nak tercabut pinggang..segala2..Aku dah mula risau mcm2..Klau baru sampai pun mcm ni, dpt ke aku survive 9 hari kat Delhi nih??..Ish..takmo pikir..takmo pikir..nak tido..nak tidoo...

Ktorg stay kat Hyatt Delhi. ok lah hotel dia. Tp bilik kecik. And katil muat2 aku dgn Arsyad je. So tambah lagi 1 single bed utk Daddy. Terus jadi makin sempit bilik. Lantak ler..Janji leh tido..

Ok la cerita ceriti lagi next entry..dah panjang benor dah membebel nih..

Eh..sepanjang entry takde langsung langsung gambar aku kan? Ini la bahana kalau ko sorang minat camera, minat amik gambar..Mmg takkan ada la gambar sendiri..takpe..takpe..kasi chan..

3 comments:

ninie said... [Reply to comment]

Alhamdulillah..selamat pulang dah...cepat2 hapdet lg!!

Pnut said... [Reply to comment]

Zue..nasib kita sama...
kalau pegi berjalan.. gambar akak musti takder, sebab tukang amek gambor itu adalah akak je...

ZuNas77 said... [Reply to comment]

Ninie, dah lama dah balik..hehehe..tp kebizian melanda

kak Naz, tu ler nasib kita kan..tkpe la kang start kita berposing mmg tak ingat dunia plak..hihihi