Pages

Jun 16, 2013

Do What You Love...Love What You Do...

Bersemangat nak membebel hari ni..
 
Haihhh..Aku adalah sangat sakit jiwa dgn org2 yg suka complaint tak abis2 nih...bkn musim pilihanraya je tak cukup itu ini...tetiap hari pun meroyan pasal mcm2 benda...
 
 
Aku takmo ckp bab politik2..sbb bkn pakar. Aku nak ckp bab org yg aku jumpa hari2...org yg sama2 dgn kita2 cari rezeki utk keluarga tercinta..
 
 
Klau kawan2 FB tu...pagi Isnin penuh la dgn wall aku yg mengeluh2 nak dtg keje...ok la fine, sapa tak menyampah dgn Monday Blues kan...tp kalau ko dah setiap hari Isnin pun nak up status "not ready for Monday.." bla..bla..bla...Apa kata ko amik cuti setiap hari Isnin? Jiwa ko pun tenang tak payah meroyan, jiwa kawan2 FB pun ok je sbb sumpah seranah ko terhadap hari Isnin tak rosakkan mood org lain...
 
 
Bkn apa...bkn la aku ni rajin nak keje..bkn la pagi isnin je kul 4am aku dah bgn mandi siap2 pi opis...tp bila fikir2kan balik...pilihan kan di tgn kita..Kalau kita menyampah nak buat routine bgn pagi, layan jem, keje menimbun kat office, balik jem, rehat kejap esok gi opis lagi..kalau dah itu menyemakkan kepala hotak kita..apa kata kita bhenti je keje...Some ppl tak notice tau, ko meroyan kat keje, ko meroyan kat punca REZEKI ko tau....Hari2 mengeluh keje byk, boss letak keje berkoyan2 kat diri ko sorang, keje dah mcm askar gi berperang bagai..tp bila time gaji, tak menyampah plak? Kekekeke....Sapa tak menyampah bila byk keje, berlari ke sana sini? Semua org nyampah..nak meroyan, skali skala takpela lagi..ni kalau dah setiap kali...hmmmm....susahhh nak ckp...
 
 
Itu satu hal..yg satu hal lagi bab buat keje, nak rewards berganda2. Dia igt dia keje hari2, jarang2 cuti, balik lambat, dah melayakkan dia jadi PM ke apa...bila boss tak naikkan pangkat, mulalah ckp "penat je aku bermati-matian, tp boss tak recognize...baik buat ala kadar aje.." blaa..blaaa...bla.... Keje tak ikhlas namanya tu. Bkn la aku keje ikhlas sgt..Sbb aku tau, segigih mana pun org dok opis keje 9-5pm, betul ke takde sekali pun bukak FB? betul ke takde sekali pun g meja kawan borak2 barang lima minit? takde sesaat pun tgk msg kat phone? baca paper? lunch lama sket? Takde??
 
 
Klau nak di kira2 masa ko kat office BUAT KERJA,. hmmm.....betul2 bermatian la sgt kannn....bak kata Ustaz Don "Kalau kita gaji 3ribu, tapi keje mcm gaji 15ribu, InsyaAllah Allah bayar selebihnya dlm bentuk lain. Kesihatan yg baik, anak-anak yg soleh, keluarga yg bahagia..etc.." Tapi kalau keje nak berkira je walau sebesar zarah, mmg gaji 20ribu punnnnn takkan cukuppp....
 
 
Pastu kang yg jenis pangkat tinggi kat office, or jenis org penting kat office, tetiba seantero dunia kena jadi yg penting2 juga....Hahaha..Cth, kalau ko kat office tu manager, tp bila balik rumah, jadi isteri kepada lima org anak, suami keje despatch. Perlu ke nak pegang tittle "manager" tu kat rumah jugak? Pastu bila balik kampung, dah satu kampung kena respect ko mcm org2 office jugak...dah tak boleh makan semeja dgn ipar duai keje kerani, dah tak boleh gi raya rumah makcik yg anak dia tak abis sekolah...Amboiii....akak pakai nametag Manager tu 24jam sampai ke kampung ke? hahaha..Ini bkn cubaan tau..ini betul2. Ada ok org mcm ni...
 
 
Ala...kalau ko rasa keje ko kat office tu pentingg sesangat, melibatkan masa depan negara sekali pun, tak semestinya di mata org lain, org luar dr office ko rasa ko tu penting...buat keje yg penting....jgn la anggap satu dunia kena rasa apa ko rasa....kadang ada tu yg sampai siap ckp "Ko tau..jiran belakang umah aku tu..tkde keje lain, dah la dok umah jaga anak berderet aje, pastu dok masak, letak dlm FB, masak, letak dlm FB..itu je keje dia hari2. senang la hidup" (yg sebenarnya ko jeles ko tak reti masak, nak letak telur goreng dlm FB hina sgt la plak kan..haha).. tak baik ckp org gitu..mana ko tau dia dok umah, tp padahal dia ada Masters in Economics, keje dulu gaji 10k sebulan. Tp decide nak jadi fulltime housewife sbb nak jaga anak2. Mana ko tau? sbb dia tak letak pun benda2 tu dlm FB dia selain gambar2 masakan dia kannn..hahaha
 
 
Eh, seriously apa aku melalut. Aku nak tulis bab org meroyan dgn keje and life dia sehari2, meroyan sbb keje teruk2 kononnya tp tak dpt2 naik pangkat, meroyan sbb berkira sgt dgn keje, dah melalut bab kakak masak2 letak gambar dlm FB. Hahahaha...
 
 
So, kesimpulannya...Kalau benci Isnin, amik cuti setiap Isnin..haha..Kalau benci keje byk, bhenti keje..Kalau benci boss tak naikkan pangkat, tumbuk muka boss..Eh! tak..tumbuk muka sendiri! Haha..Kalau rasa2 dah itu je punca rezeki yg ko leh dapat sekarang ni,. walau sesusah mana, walau sakit jiwa mengadap hari, LEARN HOW TO LOVE YOUR JOB. Meroyan dlm FB, menyumpah dlm hati tetiap hari tak selesai masalah derr.....Hujung bln dapat duit, tersenyum juo...Kita ni manusia tak pernah puas. Kang dpt job offer lain, yg lebih kena dgn jiwa ler kunonnya..Ada aje prob lain plak. Meroyan lagi. Never ending.
 
 
Mcm aku, senang. Aku nak gaji beso, tp takmo keje susah sampai kena balik lambat, kena tinggal anak2 slalu. So, aku rela dok tmpt skrg takmo career progression, gaji pun jgn la ko berangan nak gaji puluh ribu dah keje pun ado-ado je kan. Tepat 5.30pm, boss dtg meja nak kasi keje, dgn senyuman paling ikhlas aku letak dlm in-tray, and ckp "Tomorrow yer, my REAL WORK begins now.." Iyer..real work sebagai ibu kpd anak2..kekeke...Boss pun tak ckp ape...hihihi
 
 
Yg pilih nak gaji byk, pangkat tinggi, terpaksa la berkorban bab nak balik cepat tu..Terpaksa la pejam mata tgk aku lalu dpn ko sambil lambai2 tgn balik dulu...Aku pilih rumah, ko pilih keje, gaji kita lain2, so ada masalah? Hahaha...pilihan di tgn anda..and aku adalah org yg respect kepada setiap prinsip org.Tak bermakna aku balik rumah awal dr ko, membuktikan ko pentingkan keje dari anak2 kan? And tak bermakna pulak aku pilih utk takde career, gaji tak byk mana, aku ni tidak sebijak ko? Jeng jeng jeng...hahaha
 
 
OK dah la mengomel2, perut dah lapar. Pikirkan la. Do What You Love..Love What You Do..Merempan tak tentu pasal, is worthless....


0 comments: