Pages

Sep 22, 2013

The power of REDHA...

Arini ada mood sket nak bercerita kat blog ni. Bkn apa, mudah-mudahan jadi la pengajaran kat org yg membaca kan. Padahal ntah sapa2 la yg baca blog aku nih. Tgk traffic mcm laju aje. Ada gak org yg suka baca kisah mak2 yg bosan nih. Hahaha..
 
Ok back to the story. Kitaorg ni slalu weekend memang jaranggg sgt2 nak ada plan gi mana2. Selalu lepak2 kat rumah, siapkan keje2 rumah je lah. If ada jemputan Birthday ke, kenduri ke, ok lah. Itupun jarang2 la dapat pergi. Berehat2 di rumah dgn askar2 tu lagi afdhal. And selalu Daddy la kebosanan. Dia suka bawak anak2 jalan. Aku plak dgn dah sarat skrg, tak suka jalan tanpa tujuan. Kena kasi tau apa nak di cari, apa nak di beli. Baru aku slow2 je gi bersiap. If not, memang dgn baju rumah je la aku dok siapkan keje2 kat umah yg tak berkesudahan tu. Lepas basuh kain, sidai. Lepas sidai, lipat. Lepas lipat kain, kemas dapur, kemas bilik2. Ada je la. Itu tak termasuk hal utk anak2 yg terselit2. Nak suap makan, mandikan, tidokan, bla bla bla...
 
 
Lagipun, jalan dgn tiga org budak kecik ni lain mcm havoc nya. Arsyad memang semua sedia maklum la tahap energy dia macam mana kan. Berlari satu hari pun takkan penat budak tu. Now yg sedang meningkat naik tu si Adelia. Lari ikut abg dia. Boleh la kejar dua2. Tapi bila sorang belok kiri, sorang belok kanan, mana satu ko nak kejar dulu? Aku sah2 dukung Aleesya and if kejar pun, sampai esok belum tentu dapat tangkap diaorg. Hahaha..So Daddy la menjadi mangsanya...
 
 
Gi Jusco. Lunch dulu. Lepas lunch, gi supermarket dia cari pampers. Jusco ni aku noticed pampers mamypoko dia murah. So amik trolley, sumbat anak2, sumbat pampers. Yg Daddy ni, time ni plak dia nak bwk clutch dia. Ala beg yg kecik tu yg dia slalu kepit kat ketiak tu. Time gi keje ok la bwk. Sbb tak kena handle anak2. Time weekend ni, dgn nak pegang anak, amik brg, kejar anak, leceh sket la kan. Nak sumbat dlm handbag aku tak muat la plak. So dia dgn confidentnya selitkan kat belakang pinggang Aleesya yg duduk dlm trolley jusco tu. Sbb dia rasa dia still leh nampak beg tu. Depan dia. Belakang badan Aleesya. Takkan hilang punyalah rasanya kan..
 
 
:: Tu ha..nampak beg kecik hitam belakang Aleesya tu? Time aku snap gambar ni, Daddy g tgk2 kasut utk Adelia. If aku plak tgk barang, dia jaga trolley. Begitulah bergilir2:
 
 
 
Sampai kat bahagian baju bdk2, Daddy nak cari track suit tido Arsyad. Aku jaga trolley. Pastu Adelia mengamuk2 menangis2 nak ikut Daddy. Sbb gaduh dgn Arsyad dlm trolley. Tak muat nak duduk. Daddy pun turunkan dia. And igt kan elok la dia kat luar kan dok diam sorang2. Skali dia lari gi tmpt main budak2 tu. Aku plak igt Daddy nak kejar, tapi elok plak dia pilih2 lagi seluar Arsyad. And aku dari jauh dah tak nampak kelibat Adelia. Tak seriau darah ko? Dgn pantas aku pun jerit je suruh Daddy tgk2 anak2 dlm trolley (jarak antara Daddy dgn trolley tak jauh, memang boleh nampak), and aku kejar Adelia. Laju ok aku lari. Tak sedar dah bawak perut. Berdebar2 dada takut bdk ni hilang. Ye la dah mcm2 kes kan. Benda nak jadi, tak nampak 5saat je pun anak dah leh lesap dari pandangan. Alhamdulillah, jmpa dia elok je kat dlm tu nak gi main mainan semua. Aku ckp gi jmpa Daddy mintak duit dulu. Dia nangis guling2. Pujuk2, baru ok sket. Dia g kat Daddy, seluk kocek mintak duit. Hahaha
 
 
Aku plak, terus ke trolley balik, and Q utk bayar. Daddy dah kasi baju2 dia pilih utk aku bayar. Pastu Adelia lari balik g tmpt mainan, Daddy g kejar. Mata aku ni dok tgk diaorg, sebab aku takut Daddy tak jumpa. Adelia kan kecik. Menyelinap kat celah2 raga letak baju  tu, mana nak nampak sgt kan. Aku tgk Daddy dah ke hulu ke hilir jerit nama dia. Adoilaa....Tak lama lepas tu, nampak Daddy dukung dia. Nasib jumpa! Tgk dia meliuk lintuk badan mintak di lepaskan.
 
 
Aku plak? Q kejap, dah settle bayar. Done. Pstu Daddy terus ajak balik. Penat dah katanya. Baru sejam lebih keluar nih. Hahaha..Pastu nak return trolley, dia tiba2 jerit "Mana beg clutch i??" dia refer beg kecik belakang Aleesya tu la. Aku ni plak blurr terus. Beg? Mana? Eh, dah takde. Sudahhh...anak tak hilang, beg plak hilang..
 
 
So ktorg pun kalut la g tmpt baju2 tu balik cari kot2 tercicir. Takde. Confirm la kena amik ni kan. Aku syak masa aku tinggalkan trolley kejar Adelia lari. Daddy terus g jmpa guard yg tgh bertugas tu, buat report. Elok je dia isi form, ada 2 org belakang dia tgh kecoh benda yg sama. Wallet hilang dlm beg! Dia perasan ada org langgar dia, tp dia tak syak apa2. Nak bayar, tgk dlm beg wallet dah takde.
 
 
So kecoh la kami2 ni kat kaunter tu. Daddy kata dia yakin hilang kat kawasan tu. Sbb masa dia pass kat aku baju2 nak di bayar tu, dia prasan beg tu ada lagi. So nak mintak la guard tu tgk cctv. Tapi tak boleh! Sebab? kena pergi buat report dulu, bawak polis dtang balik utk tgk cctv. Haiyohhh....By that time, memang pencuri tu pun dah balik tido kekenyangan kan...Sbb aku dgn Daddy yakin sgt penyangak tu masih ada kat kawsan situ. Jarak masa lepas aku bayar kat cashier and nak pergi return trolley is less than 5min!. Lain la tak sedar bila beg hilang..
 
 
Tapi takpe. Dgn bdk2 dah nangis takut and kepenatan tgk ktorg kelam kabut. Aku ckp kat Daddy, buat je report dulu. Pastu balik antar aku umah MIL. Pstu dia gi Balai. Nak lama2 argue kat sini pun takde guna. Lpas Daddy gi balai buat report, bawak polis g jusco tgk cctv. And guess what........di manakah kejadian pencopetan berlaku....
 
 
Betul2 depan mata aku okeh!!..DEPAN MATA. Daddy kata dlm CCTV tu, aku tgh Q utk bayar. Beg tu masih di belakang Aleesya. Pastu kan aku asyik terpandang2 kat Daddy yg kejar Adelia. So eye contact aku dah ke laut. Datang DUA ORG PEREMPUAN CINA, Buat2 terlanggar trolley aku. Aku toleh. Tp dia pandai. Dia ada pegang satu baju yg ada hanger, baju tu cover lagi satu tgn dia yg tarik beg tu. Dlm CCTV jelas nampak dia amik beg tu. Dari aras mata aku plak, if aku tgk pun, aku akan tgk baju tu. Tak nampak dah beg and tgn dia bawah baju tu. And the sad part is, perempuan itu adalah perempuan MENGANDUNG. Tak tau la mengandung betul ke tak. Tp dlm CCTV nampak perempuan mengandung la...
 
 
Dah amik beg, dia pass kat kawan dia yg dah ready kat tepi. Pastu jalan buat derk. Aku plak terus bukak handbag, amik wallet and bayar. Tak terpikir langsung pompuan tu langgar and sempat grab beg tu.
 
 
Licik betul kan? Aku ckp kat Daddy, takpelah. Memang ktorg cuai. Ada ke pi letak beg kasi tayang mcm tu. Walaupun kita confident kita akan sentiasa awasi brg kita. Tapi bila Allah nak alihkan perhatian kita (bila aku dok ralit tgk ke mana Adelia lari), of coz benda2 gini leh jadi kan. And nasib handphone and duit dalam poket. Dlm beg tu hanya ada credit card, ic, passport, and document2 lain je. Tp sayang gak la sbb wallet tu wallet masa hantaran kawin. Beg plak agak sayang la sbb beg Coach. Nak beli balik kena menabung gak setahun. Hahaha..Tapi takpe. Janji bkn anak2 yg hilang.
 
 
Dah pujuk hati....OK dah lah...Ahad pagi Jusco call. Ckp dah jmpa beg. Alhamdulillah!!. Dalam barang semua ada,. Dia campak kat tmpt mainan budak2 tu. Agaknya bila dapat je beg, dia terus bukak nak cari cash. Tak jmpa, campak je. Agaknya masa tu dia nampak je ktorg kalut dgn guard bagai. Sbb tu tak berani nak pegang brg lama2 kan? If only masa tu dapat tgk CCTV jam2 tu gak. Confirm dah dapat cari orgnya. Sah2 dia masih dlm tu lagi.
 
 
So pengajaran kepada org2 yg seangkatan dgn saya yer. If bawak anak2 kecik yg memerlukan perhatian kita, takyah la usung barang berharga lagi. Aku selalu bawak hp and cash je masuk dlm poket seluar. And selalu memang Daddy tak bawak pun beg tu keluar. Kebetulan aritu nak gi cucuk duit, so nak la bawak wallet yg isi kad bank kan. Dah benda nk jadi. And Alhamdulillah, if masih ada rezeki kita, akan di kembalikan kepada kita. Sbb leceh la nak pi balik buat document2 tu. Nasib jumpa.
 
 
So lepas ni, tak yah la nak bwk anak2 merayau2 lagi. Tak terkawal weiiii.......


4 comments:

shaliza said... [Reply to comment]

betul...bawak budak2 kecik mmg tak perlu extra2 bag lain2 dah:-)

AdanyaKauUntukku said... [Reply to comment]

akak pun kadang2 takot Zu
dok sangkot bag akak kat situ..
berat ok nak pikul...macam-macam tuuu....

tapi akak skrang make sure..kalau nak sangkot beg..akak belit tali dia...belit dengan barang lain....

dan berharap dengan belitan akak tu..orang susah nak tarik or what so ever...

pencopek ni licik
sangat licik....
dalam kita hati-hati tu..tak sangka dia boleh mencurik!!...

kadang-kadang troley kita berselisih je ngan dia..pun semapt mencurik

Anonymous said... [Reply to comment]

syukur dpt smule brg2 tu..
ye betul xpe hilang brg jgn hilang anak nauzubillah..
jusco mane ye?
slalu gak wkend g jusco bawa anak2 beli brg..& anak2 saya pun mcm anak2 zu jugak suka lari2 bile dpt lepas..mmg terjerit2 & terkejar2 la ibu ayah diorg ni..
tp slalunyer letak diorg kt tmpt mainan mcm kidzoona/molly fantasy tu ibu duduk dgn diorg dlm tu ayah pegi beli brg dapur ikut list yg ibu bg hihi..tp klu nk beli brg diorg mcm baju/kasut etc kena jugak bawa diorg huhu..
nmpk jelas ke muka penjenayah tu? print besar2 tampal kt entrance jusco..
anyway tq share cerita ni..dpt remind kn reader utk lebih berhati2 lg..

*fida*

Bonda Fa Alwa said... [Reply to comment]

Akak..

mana la akak pegi ni.. selalu silent reader aja.. Dari mengandung dulu, pastu berpantang, pastu baby dah masuk 10bulan dah, siap fa dari suri rumah skang nih dah buat bisnes dah, dok baca blog akak sampai la skang ni, pelik lak bila asal masuk aja entri lama..

ok ka.. dah dekat nak due dah kan.. sampai dah khatam dah start post diet detox tu, fa baca abes semua post akak.. hehehe.. abdullah arsyad sampai la ke adik2 dia suma dah terhafal dah nama...

hope akak sihat ek.. salam kenal..

Farah.